Hej med jer. Min far har drukket det meste af mit liv, og jeg har i dag så godt som intet forhold til ham, da jeg har meget svært ved at tilgive ham (desværre). Jeg er begyndt at interessere mig meget for min egen adfærd og psyke i forbindelse med dette svigt fra især min barndom og når jeg læser rundt omkring kan jeg især genkende tegn som pleasergen, lavt selvværd og at jeg er bange for at gøre andre sure eller utilpasse og derfor ikke åbner meget op for hvem jeg i virkeligheden er. Jeg har derudover de sidste par dage læst Lotus Turèlls og Marie Brixtoftes beretninger om deres oplevelser om en faderfigur i alkoholens kløer.
Nå, men jeg har indset at det måske ville være godt for mig at få arbejdet og snakket om mine oplevelser, følgevirkningerne og generelt høre fra andre der har oplevet noget lignende, så jeg fandt jeres hjemmeside som jeg kan se har mange gode anmeldelser ogarrangementer der lyder spændende. MEN jeg er 37 år 🙁 Er det udelukket at man kan være med til møderne selvom jeg i princippet er for gammel, eller kender I til andre lignende steder for den “ældre” generation som jeg tilhører i denne forbindelse?
På forhånd tak.

Svar:
Kære du,
Tak for dit fine brev.
Jeg er ked af at høre, at du stort set intet forhold har til din far i dag. Det må være rigtig hårdt at undvære den relation. Samtidig er det også meget forståeligt, at du har svært ved at tilgive ham. Det er en helt normal følelse, som mange børn af misbrugende forældre oplever.
Det lyder til, at du er meget reflekteret og bevidst om, hvilke konsekvenser svigtet i din barndom har for din adfærd og psyke i dag. Det kræver meget at arbejde med sig selv på den måde, så det skal du have stor ros for at gøre.
I TUBA har vi forskellige tilbud til din aldersgruppe. Et af disse er vores dop-in-møder, som du kan læse mere om her: https://tuba.dk/alle-begivenheder.
Derudover kan du blive henvist til vores TUBA35+ tilbud. Her tilbyder vi terapi til voksne over 35 år, hvor man kan få både individuel terapi og gruppeterapi – dette er selvbetalt. Hvis det lyder som noget, der kunne være gavnligt for dig, er du meget velkommen til at henvende dig i din nærmeste TUBA-afdeling for at høre mere.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen Liv, TUBA