Kære Rådgiver. Jeg har brug for et råd/forklaring ang mine følelser. Kort sagt, så har min barndom været hård og sej…opvokset i et hjem med stor alkohol misbrug og sygdom. Jeg har det egentlig godt den dag idag, men stødt ind i et følelsesmæssig blokering som forhindrer mig i at ha det godt. Min kæreste gennem 6 år og jeg gik fra hinanden for 4 mdr siden, hvilket var det bedste for os begge to, specielt for mig, da jeg har udvikled mig rigtig meget de sidste par år, hvor min ex kæreste stod i stampe, hvor vi til sidst blev alt for forskellige. De første 3 mdr efter bruddet med min ex kæreste havde jeg det SÅ fantastisk og kunne begynde at leve og mærke mig selv, det boblede i min krop af bare lykke og lettelse.. oplevede mig selv som født på ny. Her for en 3 uger siden er min “tilstand” ændret sig, det er som om jeg ikke kan mærke boblerne mere og savner at være glad og lettet…savner at komme frem i mit liv og måske se efter en ny kæreste eller nær relation, men det er noget som blokerer og kan bare slet ikke finde ud af hvad, det er et kæmpe spørgsmål inde i mig…hvorfor kan jeg ikke bare være mig selv og være glad og lettet, for jeg har ikke grund til andet efter bruddet..der er bare så mange argumneter for at det er det bedste for mig at komme ud af forholdet. Jeg tænker at det selvføgelig også er naturlig at være trist efter et brud, men det har jeg ikke lyst til, for jeg finder ingen grund til at være trist, tværtimod. Mit spørgsmål er hvorfor og hvad er det som gør at jeg bliver ved med at være i den triste “tilstand”, for jeg VIL videre i mit liv..VIL lægge det forhold bag mig. Kan det have noget at gøre med min barndom?.. for da var jeg jo konstant trist og stressed p.g.a al den uro der følger med når hverdagen var fuld af druk og sygdom. Min krop er også begyndt at reagere, det pumper og der er uro i min krop og tankerne handler meget om hvordan min ex har det og hvorfor han bare Cotted kommunikationen mellem os, hvilket jeg i mit hoved er ligeglad med,for vil gerne have ham ud af mit liv.. Måske handler det om nogle forladstheds følelser? Hvad handler det her egentlig om? hvad er det som blokerer mig?, er det nogle “gamle følelser fra min barndom som dukker op? Håber i kan hjælpe mig med nogle redskaber så jeg igen kan mærke boblerne i mig og at blokeringerne bliver mindre. Mange hilsner og på forhånd MANGE tak.

Svar:
Hej 34-årige mand
Tak for dit brev. Jeg blev så glad for at læse at dine oplevelser som barn ikke har forhindret dig i at række ud og have et godt liv og at du synes du har det godt idag. Det er dig så vel forundt.
Hvis jeg forstår dit spørgsmål rigtigt, er du stødt i en følelsesmæssig blokering efter du har brudt med din kæreste gennem 6 år, nemlig at den følelse af lettelse, som du har haft siden bruddet, nu bliver til følelser af tristhed. Dem vil du gerne af med, du har følelsen af, at det blokerer dig og at du ikke kan komme videre. Og du bliver bange for at det er noget i barndommen der gør at du bliver trist og er bange for, at det holder dig tilbage. Har jeg rigtigt fat i det?
Jeg vil gerne give dig mine tanker på det, så må du tage dem du kan bruge.
Som du selv nævner er det naturligt at have alle mulige forskellige følelser ovenpå et brud. Det er det for mennesker, der kommer fra misbrugsfamilier og for mennesker der kommer fra familier uden misbrug. Det er almenmenneskeligt.
Her er bud på nogle almindelige følelser i forbindelse med samlivsbrud, der kan sikkert føjes flere til listen:
Lettelse – kan høre med til at have taget en beslutning, at bryde en relation, der har været belastende, at komme ud af perioden med de mange overvejelser og kampe, der hører med til et brud
Glæde – kan følge med den nye frihed, at kunne se frem, at se livet åbne sig igen efter en lang periode med krise
Tristhed – kan følge med tabet af at have en ‘sikker fremtid sammen’, at man reelt mister et menneske, man har holdt af, givet sig hen til og investeret sig selv i. At uanset om beslutningen er rigtig, mister du en ledsager i livet.
Tvivl – om man har taget den rigtige beslutning?
Skyld – kan man påføre den anden den smerte, et brud måske forvolder, har man lov at gå?
Angst – om man kan lykkes med at finde en ny partner, at komme videre, at finde kærligheden igen, at lykkes med livet, er der nogen der vil have mig?
Vrede – måske har partneren behandlet een dårligt og belastet en. Vrede markerer ofte vores grænse, når vi bliver krænket.
Mit budskab er, at til de fleste brud hører alle mulige slags følelser. Uanset hvilke følelser, man har, er det bedst og sundest at de får plads.
Når du beskriver dine triste følelser får jeg øje på, at du mest kender dem fra din barndom. Det er ikke ensbetydende med at de hører barndommen til eller ikke må være der. Det er almindeligt at have triste følelser ovenpå et brud.
Min bedste idé vil være at at du for at komme videre skal give de triste følelser plads. Være trist og stille på triste dage. Forsøge at finde ud af, hvad følelserne siger dig. På den måde tror jeg du bedst kommer videre – ved at anerkende for dig selv at det også er sorgfuldt at bryde op, at du er vred og føler din kæreste cuttede kontakten. Det er selvfølgelig ikke rart at have det sådan. Men generelt er følelser vores hjælpere og de vil gerne, at vi kommer godt igennem tingene. Ofte er det sådan, at hvis vi giver de svære følelser plads og lov at være der, mindskes angst og uro. Fordi man står ved sig selv.
Hvis angst og uro bliver ved at plage dig, synes jeg det er en idé at opsøge en terapeut og få hjælp til processen. Jeg kan godt lide at du er meget opmærksom på at komme godt videre fra det kaos, din opvækst har været. Jeg tror du gør det arbejde rigtig godt. Men hvis følelsen af ikke at være på plads eller at være blokeret forfølger dig, kan det være godt at få hjælp til nærmere at forstå, hvad de tunge følelser vil sige dig. Du er velkommen i TUBA og kan se din nærmeste afdeling og forhøre dig om ventetider her
Måske du kan sige sådan her: “Ja, jeg er så glad og lettet fordi vi brød op. Men jeg har også følelser af tristhed og vrede fordi det gik som det gik. Så dagene er lidt forskellige for tiden. Men jeg har nu mest været glad”. Det er totalt ok at have blandede følelser.
Tilbage til spørgsmålet om den følelsesmæssige blokering. Måske du har gennemskuet at jeg vil sige at det vigtige er ikke at blokere de negative følelser. Men at give dem plads. Måske er det en tid, hvor du skal til at forholde dig mere til, hvordan din ex behandlede dig. Det lyder godt og sundt i mine ører!
Jeg ønsker dig alt det bedste med dit fortsatte arbejde med dig selv. Og jeg håber du kommer videre – og har alle følelserne med dig. Vi skal bruge hele spektret til alle mulige situationer resten af livet.
Hvis du gerne vil læse mere om det at være vokset op med drikkende forældre og hvordan man kan arbejde med at anerkende sine følelser, vil jeg anbefale et par bøger, her fra hjemmesiden: Thomas Mackrill: Håndbog til Unge og Voksne fra Familier med Alkoholproblemer. Og Alex Kastrup Nielsen – TABU – ud af alkoholfamiliens tavshed. De kan bestilles på biblioteket.
Håber du kan bruge mine tanker.
Christina D, TUBA