Kære Tuba
Min kæreste er lige gået fra mig, og jeg føler jeg ikke kan klare mere. Jeg er i gruppebehandling hos jer nu, men føler ikke det er nok. Grunden til jeg kunne klare hverdagen, var fordi jeg havde min kæreste som støtte, trods de voldsomme skænderier vi havde. Nu da han har forladt mig, har jeg en følelse at jeg er blevet fravalgt, at jeg ikke er god nok. Han orkede mig ikke længere, og han orkede ikke at skulle være ”min personlige barnepige”. Jeg er bange for at ødelægge min uddannelse, for nu møder jeg ikke op længere, og jeg havde ellers lige fået en ny chance for at gennemføre den, men nu virker alt uoverskueligt. Hvordan kan jeg få styrken til at tage mig sammen og passe min hverdag igen?
– M

Svar:
Kære M
Jeg er ked af at høre, at du og din kæreste er gået fra hinanden.
Det er utroligt hårdt at blive forladt og utroligt hårdt at sidde tilbage og føle sig utilstrækkelig og ensom. Det er klart, at den sorg du gennemgår, gør det svært for dig at finde styrken og lysten til at passe din hverdag.
Det er dejligt at høre, at du bruger vores tilbud.
Jeg forstår godt, at det ikke føles som om, det er nok lige nu, hvor du står i en så følelsesmæssigt turbulent situation og godt kan bruge en kæreste som støtte, og hvor må det derfor have gjort ondt, at få beskeden om, at han ikke orkede at være din ”personlige barnepige” mere.
Er det rigtigt, at det er hans ord, du gengiver, når du skriver sådan? Det får mig til at tænke, at det var meget ukærligt sagt, og i mine øre ikke helt sådan man taler til hinanden i et kærligt og omsorgsfuldt parforhold, hvad synes du?
Jeg kommer også til at tænke på, at den støtte, den barnepige og den kærlighed, som du nu har mistet, kan findes i dig selv.
En klog mand sagde engang at ”sorg er hjemløs kærlighed”, og jeg oplever, at du er ved at give den kærlighed, der er blevet hjemløs efter jeres brud, et nyt hjem når du mærker, at du har brug for mere end gruppeterapien lige nu og vælger at skrive herind til os. På den måde tager du hånd om din sorg og dit liv og viser dig selv den kærlighed, som det måske tidligere har været din kærestes/personlige barnepiges/støttes opgave at give dig.
Det er stærkt gået, at du skriver og når du spørger, hvordan du får styrken til at passe din hverdag igen, så får jeg lyst til at sige til dig, at det er sådan, du gør det.
Giver det mening for dig?
Du kan også trække stikket et par dage og lade sorgen fylde, græde ud og sørge over det, som du har mistet. Måske er det det, som du har brug for?
Sorg er smertefuldt og der er ikke nogen nem vej omkring det. Du skal dog vide at sorgen vil også holde op med at gøre så ondt med tiden.
Du skriver, at du er bange for at ødelægge den uddannelse, som du har fået en ny chance for at gennemføre. Først vil jeg sige til dig, at hvor er du heldig, at de har givet dig en ny chance. Dernæst vil jeg sige: grib den!
Det er dig, der bestemmer, hvordan livet skal være nu og fremover. Ikke din ekskæreste, ikke din barndom, kun dig!
Jeg håber, at du kan bruge mit svar og at du kommer godt videre i din rejse. Og så er du altid velkommen til at skrive ind til os igen.
Kærlig hilsen
Maya – Tuba