Hej 🙂
Da jeg var 17 år døde min stedfar uventet, og det var et kæmpe chok for min mor og jeg. Det resulterede i, at hun begyndte at drikke meget i perioden efterfølgende. Hun var selvfølgelig dybt ked af det, men jeg synes bare ikke det var okay at hun begyndte at drikke sig fuld for at “glemme” det. Hun kom nogle gange fuld hjem og skældte mig ud, hvorefter hun dagen efter ikke huskede så meget af det, men hun var altid ked af, at det skete. Det endte med, at hun begyndte at gemme hendes alkohol rundt omkring i lejligheden, og det hele virkede bare så mærkeligt. Det var blevet et ret stort og synligt problem derhjemme dengang.
Der er nu gået nogle år siden da, og selvom jeg ikke oplever min mor har et problem i samme grad, så har hun selv erkendt, at hun stadig har et problem med alkohol, og hun gemmer stadig hendes øl rundt omkring, så jeg ikke opdager det.
Desuden bliver jeg utrolig irriteret og vred (uden jeg ved hvorfor helt) når jeg ser hende drikke, selvom det også bare er ét glas vin. Det irriterer mig bare meget, men samtidig får jeg det også dårligt med det. For kan jeg tillade mig at blive irriteret og synes det er dumt hun tager noget at drikke? Det gør de fleste jo engang imellem… Altså hvor stort er hendes “problem” med alkohol nu? Og er det OK at hun drikker noget vin engang imellem?
Hun siger selv, at det er på tide hun får hjælp til at komme helt af med hendes problem, og det er jeg meget glad for. Men jeg er bare så forvirret når jeg ikke føler jeg ved hvor stort et problem hun har med alkohol nu, for som sagt så ser jeg hende ikke drikke i samme grad som førhen. Er det bare er mig som kører det op til noget større end det er nu?
Jeg håber ikke det blev for indviklet. På forhånd tak for svaret 🙂
Mvh

Svar:
Kære du
Dit brev er bestemt ikke for indvilket – det giver meget god mening. Det lyder som en rigtig ubehagelig situation, du har stået i som ung: først mister du uventet din stedfar, og bagefter begynder din mor at drikke meget – og skældte dig endda ud, når hun var fuld, uden at kunne huske det dagen efter. Du oplever, at du bliver irriteret, når din mor drikker et glas vin, og du spørger om:
- Kan jeg tillade mig at blive irriteret og synes det er dumt hun tager noget at drikke? Det gør de fleste jo engang imellem… Altså hvor stort er hendes “problem” med alkohol nu?
- Er det OK at hun drikker noget vin engang imellem?
- Jeg er forvirret, når jeg ikke føler jeg ved hvor stort et problem hun har med alkohol nu, for som sagt så ser jeg hende ikke drikke i samme grad som førhen. Er det bare er mig som kører det op til noget større end det er nu?
Jeg vil forsøge at svare dig, så godt jeg kan.
Du har oplevet nogle ubehagelige ting i din barndom, som skyldtes din mors alkoholmisbrug. Du har derfor lært dig selv, at være på vagt over for alkohol. Det giver derfor god mening for mig, at du bliver irriteret og synes at det er dumt, når din mor tager noget at drikke. Du har helt ret i, at de fleste tager noget at drikke engang imellem – men de fleste kan også styre det, og der ligger forskellen. Jeg kan ikke vurdere, om det er okay at hun drikker noget vin engang imellem. Nogle alkoholmisbrugere kan bedst styre det, hvis de afholder sig fuldstændig fra alt alkohol, mens andre gerne vil have et glas vin engang imellem. Jeg tænker bare, at hovedsagen er, at I begge føler, hun kan styre det, så du ikke bliver utryg.
Jeg kan desværre ikke se, om du stadig bor hos din mor, eller om du er flyttet hjemmefra – derfor har jeg svært ved at vurdere, hvor meget du kender til hendes daglige alkoholvaner. Jeg bemærker dog at du skriver: “Hun siger selv, at det er på tide hun får hjælp til at komme helt af med hendes problem, og det er jeg meget glad for”. Når din mor selv giver udtryk for, at det er på tide at få noget hjælp, kunne jeg forestille mig, at hun selv ser det som et problem. Hvorfor skulle hun ellers have lyst til at stoppe? Jeg tænker derfor umiddelbart ikke, at det er dig, som kører det op til noget større end det er. Hos TUBA mener vi, at det er et problem, når barnet synes at det er et problem – og hvis du oplever en mor, som gemmer sine øl rundt omkring i hjemmet, så du ikke skal opdage det, er der nok et problem.
Din mor kan få hjælp til at stoppe med sit alkoholmisbrug ved kommunen. Af hensyn til din anonymitet, lægger jeg ikke et link til din kommunes side om alkoholhjælp op, men hun kan finde det via Google, f.eks. ved at skrive ” * Kommune alkoholbehandling”.
Du kan få hjælp ved TUBA, hvis du skulle have lyst til det. Vi har både gruppeterapi og individuel terapi, og vi har en afdeling i din kommune. Du kan se mere her: http://tuba.dk/mennesker-i-tuba .
Jeg håber, du føler, at du kan bruge mine inputs til noget, og ønsker dig det bedste.
De bedste hilsner
Mette, TUBA