Min mor har før haft et alkohols misbrug. Og nogle dage får hun ’tilbageanfald’ hvor hun drikker sig æske fuld.
Det gjorde hun så igår(virkelig slemt, hun var rigtig modbydelig) har aldrig set hende i den tilstand og hun væltede rundt. så regner man måske lidt med at hun ville lade være idag, men hun har så drukket sig fuld igen.
Hvad kan man gøre i denne situation? Det går mig rigtig meget på, da jeg er bange for hun vælter rundt, så føler jeg bliver nød til at sætte og ‘holde hende i hånden’ hele dagen….

Svar:
Kære du
Sikke en grim situation du står i. Ja, hvad gør man når ens mor drikker så meget, at hun vælter rundt og er rigtig modbydelig? Det er et virkelig godt spørgsmål. Jeg har desværre ikke en enkel løsning, men jeg vil fortælle dig, hvad jeg ved andre i lignende situationer har gjort, måske er der noget af det, som du kan bruge.
Jeg ved at der er nogen der, ligsom dig, bliver, holder i hånden, passer på, og hjælper så godt de kan. Nogen prøver måske at snakke med den drikkende, når vedkommende er ædru, om hvad der er sket og hvad de kan gøre for at hjælp. Mange oplever dog, at den drikkende benægter.
Mange oplever at deres indsats ikke gør en forskel, og at den drikkende ikke vil tale om problemerne eller modtage hjælp, nogle når på et tidspunkt dertil, hvor de slipper ansvaret for den drikkende og lader vedkommende klare sig, så godt som vedkommende nu engang kan.
Der er også nogle der ringer efter hjælp hos andre voksne de kender, så de ikke står alene med det og nogle ringer til kommunens gratis alkoholrådgivning, for at få råd om, hvordan man måske kan motivere den drikkende til at få hjælp.
Der er desværre ingen af ovenstående muligheder, der løser eller fjerner problemet, men det er nogle bud på, hvordan man kan agere, er der mon noget af det, du har lyst til at prøve af?
Jeg tænker at du står i en super vanskelig situation, hvor du prøver at hjælpe så godt du kan, men hvor du kun kan hjælpe din mor, i det omfang hun lader sig hjælpe. Hvis hun skal undgå tilbagefald, er hun nød til selv at tage ansvar. Hvis tilbagefaldet fortsætter over tid, så tænker jeg at det bliver vanskeligt for dig, at ‘holde hende i hånden’, hele tiden, så vil det måske give mening at tale med hende om, om hun har brug for yderligere hjælp. Det er et stort ansvar at stå med for dig, hvis der er andre du kan involvere, vil det måske være en aflastning og en støtte for dig, er der mon nogen?
Jeg ved ikke om du har fået lidt inspiration til, hvad du kan gøre, du er altid velkommen til at skrive igen, uanset.
Bedste hilsner
Camilla, TUBA