Hej
Jeg er en pige på 17 år og går i 9.klasse jeg er opvokset i et hjem med alkohol min far er i dag 52 år og har drukket i 36 år jeg er meget begymret for ham og er virkelig bekymret for at han drikker sig selv i hjel udover det er jeg også bekymret for at hans nye kærste har en datter som jeg er virkelig bekymret for da hun med stor chance at han også ødlækker jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre

Svar:
Kære dig
Hvor er det godt, at du skriver herind – det er så sejt af dig. Jeg kan virkelig mærke dine frustrationer, når jeg læser dit brev. Du har rigtig mange bekymringer på dine skuldre, som en 17-årig pige ikke burde have. Jeg kan godt forstå, at du ikke rigtig ved, hvad du skal gøre.
Du skriver, at du er bekymret for din far, som har haft et misbrug i 36 år. Du er bekymret, fordi han drikker, og du er bekymret for, om han dør af det. Som jeg forstår dit brev, er du også bekymret for, om din fars nye kærestes datter skal opleve det sammen som dig. Din fars misbrug har fyldt meget i din barndom, og gør det stadig i dag. At vokse op med en misbrugende forælder kan være rigtig svært, da det ofte udløser mange forskellige følelser som sorg, vrede, håb og fortvivlelse. Mon du kan genkende nogle af disse følelser ud fra de ting, du har oplevet?
At du er bekymret for at din far drikker sig selv ihjel, er nogle triste tanker at gå rundt med, men det er ikke unormalt at have de tanker. Jeg kan godt forstå, at du bekymrer dig om det, da et alkoholmisbrug ikke er godt for helbredet. At se en, man holder af, bruge sit liv på en dårlig måde, er hårdt. Jeg kan derfor godt forstå, at du skriver, at du er bekymret.
Du skal vide, at du på ingen måde har indflydelse på din fars misbrug. At din far drikker, er alene hans valg, og det er ikke noget, som du skal tage ansvar for. Jeg ved fra andre unge i TUBA, at noget af det sværeste er at acceptere, at den drikkende forælder vælger at drikke og at der ikke er noget, man som barn kan gøre ved det. Det er en svær erkendelse. Derfor er det vigtigt for mig, at du ved, at når din far vælger at drikke, er det ikke på grund af noget, som du ikke har gjort eller fordi du ikke har gjort nok. Du har ikke noget ansvar for din fars alkoholmisbrug – det er udelukkende hans eget valg.
Som jeg forstår det, er du virkelig bekymret for, om din fars nye kærestes datter skal igennem det samme, som du har været igennem. Det er rigtig flot, at du drager omsorg for hende. Jeg tænker, at du er den, som bedst ved, hvad der kan hjælpe hende. For du har selv stået i situationen. Hvad kunne have hjulpet dig, da du selv stod i situationen? Hvad ville du have brugt en storesøster til, hvis du havde haft sådan en? Hvad ville du gerne have, at en søster havde givet dig? Jeg ved, at mange andre unge fra TUBA føler, at de har gået meget alene med tingene og ville ønske, at de havde haft nogen at dele oplevelserne og bekymringerne med. Måske kan du snakke med hende om, hvad hun oplever og hvad du har oplevet? Du ved allerede godt, at din far drikker meget. Hvis din fars kærestes datter også oplever det, kan det måske være en hjælp for hende, at hun kan snakke med dig om det.
Jeg tænker, at det er nogle store bekymringer, du går med – og når jeg læser dit brev, får jeg indtryk af, at du går med dine tanker alene. Er det mon rigtigt? Jeg tænker, om du mon kan snakke med din mor, en veninde eller en lærer på din skole om dine bekymringer? Det kan være en person, som du er tryg ved at snakke med, og som du kan fortælle dine bekymringer til. Måske kan det også være en hjælp for dig at starte i et forløb ved TUBA? Vi har både gruppeterapi, hvor man kan snakke med andre, som sidder med lignende problemer, men vi har også individuel terapi, hvor man kan snakke alene med en terapeut. Hvis du synes, det lyder som noget for dig eller vil vide mere, kan du læse mere her: https://tuba.dk/hjælp.
Til sidst vil jeg sige til dig, at du har taget et rigtig stort skridt ved at skrive ind til brevkassen. Det er rigtig godt, at du rækker ud efter hjælp. Jeg håber på, at du endnu en gang har mod på at række ud, hvis du føler, at du får brug for hjælp igen.
Jeg ved ikke om du kan bruge mit svar? Ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen
Marlene, TUBA