Hej mit navn er {Navn}.
Jeg er 15 år gammel, og har opdaget at min mor drikker.
Jeg konfronterede hende med det, men jeg har ikke tilgivet hende.
Det har stået på i 8 år nu, og jeg ved ikke om jeg nogensinde kan stole på hende længere.
Ville det være forkert hvis jeg lod vær med at stole på hende indtil hun beviste det modsatte?
Jeg føler det går udover mig og mine søskende.
Vores familie er allerede blevet splittet op en gang før, og jeg magter det ikke en gang til.
Jeg har selvskadet før, men jeg er i mit andet månede hvor jeg ikke gør det. Men nu hvor jeg har opdaget at min mor er alkoholiker, så føler jeg at jeg har en grund til at starte igen.
Jeg ved godt det er dumt at starte igen, og tro mig. Det vil jeg heller ikke.
Men mit spørgsmål er om jeg skal sige det til min far selvom de er skilt? og ikke snakker sammen længere? Og er det bedst at snakke med nogen af sine venner om det eller skal jeg bare holde mig til at skrive det herinde og snakke med min psykolog?
Jeg kan bare ikke klare det længere.

Svar:
Kære {Navn}
Jeg forstår godt, at du kan have svært ved at tilgive din mor, og at du kan være i tvivl om, hvorvidt du nogensinde kommer til at kunne stole på hende. Det kan ikke være nemt for dig, og jeg kan godt forstå, hvis du føler, at du har en grund til at selvskade igen. Som jeg læser det, har du formået at lade være. Det er godt gået! Du stiller flere spørgsmål, som jeg vil forsøge at besvare så godt jeg kan.
1) Du spørger, hvorvidt det ville være forkert, hvis du lader være med at stole på din mor, indtil hun har bevist, at du kan stole på hende igen. Jeg tænker ikke det er forkert. Hvis ikke du føler du kan stole på din mor, skal du selvfølgelig ikke stole på hende. Det lyder som om hun har svigtet din tillid, og det kan tage tid at opbygge den igen. Det giver god mening, at du har behov for, at hun skal bevise, at du kan stole på hende igen.
2) Du skriver, at dine forældre er skilt og ikke snakker sammen længere, og at du derfor er i tvivl om, hvorvidt du skal fortælle din far, at du har opdaget din mors alkoholproblem. Jeg ved ikke, hvordan dit forhold er til din far, men jeg tænker umiddelbart, at det lyder som en god ide at fortælle ham det. Dette er der flere grunde til. Først og fremmest tænker jeg, at det er vigtigt, at der en voksen, omkring dig og dine søskende, som ved, at din mor drikker. Én som kan være opmærksom på, hvordan I har det og om der er behov for, at der bliver grebet ind, og én som dig og dine søskende kan snakke med. Denne voksne kunne f.eks. være din far. Derudover kunne jeg også forestille mig, at din far gerne vil vide, hvad der foregår, og hvordan dig og din søskende har det, og at han derfor vil sætte pris på, at du fortæller ham det. Men som sagt ved jeg ikke, hvor tætte I er. Det kan være, at der er en anden voksen omkring dig, som det giver bedre mening at fortælle det til (f.eks. en lærer, egen læge, en tante, eller? ).
3) Du spørger om det er bedst, hvis du også snakker med nogle venner om din mors alkoholproblemer, eller om du skal holde dig til at skrive til brevkassen og snakke med din psykolog. Jeg tænker, at det er rigtig godt, at du har en psykolog du kan snakke med, og jeg er glad for, hvis du kan bruge brevkassen. Hvorvidt det er godt også at snakke med nogle venner om det afhænger nok lidt af om du har nogle venner, som kan være støttende og gode at snakke med omkring svære ting. Har du nogle gode venner tænker jeg umiddelbart, at det kunne være fint, hvis du fortæller én eller flere af dine venner om din mors alkoholproblemer. Det er vores erfaring i TUBA, at mange kan finde støtte i deres venner, og at kan være en befrielse ikke at skulle gå og skjule, hvad der foregår hjemme.
Hvad der er det ”bedste” eller ”rigtige” at gøre afhænger helt af, hvad du føler. Du er altid velkommen til at skrive til brevkassen igen eller logge på vores chat.
Bedste hilsner,
TUBA