Jeg har hele mit liv levet med min enlige mor, hun har altid haft et misbrug med alkohol og amfetamin til dagligt . Jeg har altid vidst det. Og jeg har aldrig sagt det til nogen. Fordi jeg vidste det var tabu men vidste ikke før jeg blev voksen hvor anderledes mit liv var. Det resulterede i at jeg står idag. Og finder mig skide irriteret på mine bedste forældre (min mor siger de ved det omkring hende) men selv da jeg få gange som barn hentyede til min mors problemer fik jeg at vide at det havde hun ikke. Problemet er idag at jeg står og overvejer at vælge min mor helt fra. Men min familie vender det blinde øje til min mor..og har jeg også selv gjort i mange år . Så jeg føler jo at jeg er nød til at snakke med hende først..måske kan hun indse hendes misbrug? Måske kan hun ikke.. jeg vil gerne ud med hvor hårdt jeg har haft det. Og finder ud af hvordan jeg begår mig i fremtiden i min familie. Jeg synes det er unfair at min mor får lov at få den anden kind vendt til af alle i min familie.. og når jeg i fremtiden vil have børn.. så er jeg nød til virkelig at stå fast i mig selv. De her tanker har holdt mig vågen om natten i ihvertfald to måneder nu.. det er for nyligt at jeg er begyndt at se min baggrund med andre øjne. Og jeg sola bryde et mønster omkring hvordan min mor altid har fået lov at blive talt efter munden

Svar:
Kære du.
Først og fremmest, mange tak for dit brev.
Du skriver, at din mor har haft et misbrug i al den tid du kan huske, og at øvrige familiemedlemmer har vendt kinden til dette, også da du som barn insinuerede at der var problemer. Jeg kan sagtens forstå, hvorfor du synes det er frustrerende at se tilbage på at dine bedsteforældre ikke har hjulpet, nu hvor de kendte til din mors problem. Det må have været svært som barn at stå alene med sine oplevelser og så få at vide af voksne, som burde passe på dig, at der slet ikke er et problem. Det er helt forståeligt komplekse følelser der er på spil for dig. Du skriver, at du først for nyligt er begyndt at forholde dig til det der er sket, og at det nu holder dig vågen om natten med overvejelserne om hvorvidt du skal bryde med din mor, og hvordan din fremtid kommer til at se ud og være formet af din families adfærd.
Jeg har stor respekt for at du skriver at du ønsker at stå op for dig selv, særligt når du engang selv bliver mor. Det er vigtigt at passe på sig selv og det lyder som om du gør dig mange gode overvejelser netop for at kunne dét. Jeg kan ikke fortælle dig, hvorvidt det er det rigtige for dig at bryde med din mor, men dét jeg kan fortælle er, at jeg er sikker på, at du har rigtige gode grunde til det, hvis det er dét du vælger skal ske. Ingen bryder med en forælder for sjov, så du skal vide at ingen af de to valgmuligheder er forkerte, så længe du følger din mavefornemmelse.
Jeg læser det som om du lige nu ser to valgmuligheder for dig – enten har du kontakt til din mor eller også har du ikke. Det er et stort dilemma at stå i og jeg får lyst til at dele med dig, at vi her i TUBA møder mange unge, der står netop der. Det kan være et meget ensomt sted at stå. Hvor tankerne om hvad der er det rette at gøre kan fylde så meget, at det fører til søvnløshed, myldretanker osv. For mange unge kan det være rart at vide, at vide, at en beslutning ikke behøver at vare for altid. Det er okay at ville bryde kontakten i dag, være vaklende i morgen og have lyst til noget tredje om en uge. Mon det også kan være en rar måde for dig at tænke om det på? Jeg får også lyst til at dele med dig at det er helt normalt at ens følelser svinger meget, især når man står overfor vigtige beslutninger i livet – det ene minut fylder vreden det hele, den næste er det måske sorgen der fylder, eller helt andre følelser. Det kan gøre det svært, at navigere i beslutningsprocessen, men ofte hjælper det at vide, at hele paletten af følelser er helt normalt. Jeg tænker på, om det måske også er sådan for dig?
Du skriver, at du godt gad at snakke med din mor om det hele. Det kan jeg sagtens forstå at du har brug for. Hvis du synes det er svært at snakke med hende ansigt til ansigt, kunne en mulighed være at skrive et brev med dine tanker, som hun enten kan læse når du ikke er der, eller imens du er hos hende og så bruge dét som udgangspunkt for en samtale, hvor du på dén måde er sikker på at du får sagt de ting der er vigtige for dig, uden at blive afbrudt. Hvis du ikke er klar til at dele brevet med din mor, kan det også bare være noget du skriver for din egen skyld. Det kan nogle gange hjælpe til at få lidt ro i hovedet, at få det hele ned på papir og kunne se på sig selv lidt udefra når man læser det igen.
Mange unge som kommer fra hjem som dét du beskriver, oplever at døje med mange af de samme tanker som du beskriver i dit brev. Som du skriver, kan det være tabubelagt at tale om, men jeg er fuld af håb på dine vegne over dit mod til at reflektere over de her ting, særligt når de er så svære.
Hvis du har lyst til at have nogen, at tale med om alt det tabubelagte, så kan det være at et gruppeforløb eller et individuelt terapiforløb her i TUBA kunne være noget for dig. Du kan læse mere om terapi i TUBA her og finde vores afdelinger her.
Til sidst vil jeg gerne fortælle dig, at TUBA desuden har chatrådgivningen hvor du kan skrive med rådgivere om dét der er svært. Chatten har åbent kl. 18-21 fra mandag-torsdag og der er plads til alle de følelser du må sidde med. Vi vil gerne lytte. il at logge på , hvis du har lyst til at tale lidt mere med en rådgiver om din situation.
De kærligste hilsner,
Emmelie, TUBA.