Hej Tuba Jeg har her for et par måneder siden fundet ud af, at min far drikker, men det er nok først nu jeg selv vil indse det. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Det går mig virkelig meget på, da vi havde et super forhold, inden han begyndte at drikke. Men nu er det blevet mega anspændt og fyldt med frustrationer. Det at han gemmer flaskerne og benægter at han har et problem, får mig næsten til at råbe min frustration ud i luften. jeg er er lige nu fyldt til randen med både negative og positive følelser, men uheldigvis er det de negative føleser, som fylder mest. Jeg føler mig meget malplaceret i dette hus, da jeg føler at han fravælger mig og han er den eneste person, jeg kan være hos, da min mor er død og jeg ikke rigtig har nogle venner, så jeg har en del problemer i mit liv. Nogle kan jeg leve med andre kan jeg ikke. Jeg håber at det her brev kan forstås noglelunde, da jeg bare skrev det ned, da jeg fik tankerne i hovedet. Så Undskyld for det (forvirrende) lange brev. Hilsen Nanna Ps. Jeg har flere følelser i mit mig, men jeg ved ikke, hvordan jeg beskriver dem.

Svar:
Kære Nanna
Jeg synes du beskriver rigtig godt, præcist hvor frustrerende det er, at have en far der drikker. Du er fyldt til randen med negative føleler, det er dem der fylder lige nu og du føler dig malplaceret hjemme hos din far.
Mit bedst råd til dig er, at tage kontakt til nogle voksne omkring dig, det kan være hvem som helst, en bekendt, en i familien, en andens mor eller far, en lærer… det vigtige er, at der er en voksen der hjælper dig der hvor du er lige nu, en som fysisk kan hjælpe dig og sammen med dig finde ud af, hvad du kan stille op.
Alternativt kan du kontakte den kommune hvor du bor, alle kommuner har pligt til at hjælpe børn som har det svært. I alle kommuner er der en åben anonym rådgivning, den kan du starte med at opsøge. Det kan være lidt svært at finde frem til den, men det du kan gøre er at søge på nettet på den kommune du bor i og ‘åben anonym rådgivning’.
En tredje mulighed er at du kontakter den TUBA afdeling der er tættste på, hvor du bor. Her kan du tale med en terapeut, som kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad du skal gøre herfra. Du kan se vores afdelinger her http://tuba.dk/hjælp
Jeg håber du har mod på, at følge en af ovenstående råd.
De bedste hilsner
Camilla, TUBA