Jeg har en far som er alkoholiker og drikker i perioder.
Lige nu er han igang igen og han tager også piller.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gør? tænker hele tiden på at hans kone ringer og siger at han er faldet om eller er død nu :´(
Jeg kan slet ikke få min hverdag til og hænge sammen har fuldtids job som chauffør og måtte melde mig syg i dag, bor sammen med min kæreste og vores to piger på 3 år og 4 mdr.
Min stor søster har sagt til ham før hvis han ikke stopper så får han ikke hans børnebørn at se, men han siger at det kan vi ik true ham med.
Alle folk siger jeg skal lad ham være, men det kan jeg bare ikke.
Nogen som kan hjælpe mig? 🙁
Morten

Svar:
Kære Morten
Pyha, det lyder hårdt, at du er så bekymret for din far, at du ikke kan få din hverdag til at hænge sammen. Jeg kan godt forstå, hvis du er fortvivlet og jeg kan godt forstå, hvis du har lyst til at gøre noget. Din omgangskreds siger, at du skal lade din far være – det kan du ikke. Men hvad så?
Så må du leve med det, som det er. Bruge din tid og energi på, at bekymre dig om din far. Sygemelde dig. Bruge din tid på at passe ham. Måske er det det, der er det rigtige for dig? Måske har du brug for at være der for din far til det sidste? Hvis det er sådan, tænker jeg, at du må indrette din tid og din hverdag på det. Du bestemmer hvordan du vil leve dit liv, du bestemmer hvor mange sygedage du vil have pga din far, hvor meget han må have lov at påvirke dig i din hverdag, hvor meget energi du vil bruge på at bekymre dig om ham osv. Du kan godt fortsætte som du gør nu, hvis du vil. Når du siger du ikke KAN give slip, tænker jeg at det er fordi det føles rigtigt for dig, at blive ved?
Når jeg læser dit brev, tænker jeg dog, at det lyder rigtig hårdt, og at det har store konsekvenser i dit liv. Måske er det en mulighed at finde en balance, hvor din far fylder knap så meget, uden at du giver slip på ham? Måske er det en mulighed ikke at vide alt om din far, men vide lidt? Ikke at hjælpe ham med alting, men hjælpe med nogle ting? Måske er det muligt at leve med din alkoholiske far og samtidig kunne fungere i din hverdag?
Når jeg kommer med det forslag, er det, fordi jeg synes, det lyder til, at det kan være svært for dig at leve DIT liv pga. din far. Måske kan du finde et sted hen, hvor du kan begynde at handle i det, så det ikke slår dig helt ud og tvinger dig til sygemelding, når din far drikker. En måde at nå derhen på tænker jeg kan være at betragte din fars alkoholmisbrug som et vilkår i dit liv. Det er noget du må leve med. Du har ikke magt til at ændre det.
Det må være umådeligt hårdt at se på, hvordan din far forvalter sit liv. Det må være svært at acceptere, at din far ikke tager ansvar for sit eget liv. Det sværeste er måske at acceptere din egen magtesløshed?
At din far drikker er HANS valg, det er også hans ansvar. Det er også din far, der skal ville stoppe, og det er ham, der skal gøre det. Indtil da må du leve med, at det er sådan, han vælger at leve sit liv. Du må også leve med, at han måske dør som følge af druk. Du kan ikke tvinge din far til at tage ansvar, og du kan ikke tage det for ham. Det, du kan gøre er, at tage ansvar for, hvordan du lever dit liv. Måske er det muligt at få et godt liv, hvor du fungerer i din hverdag, samtidig med at din far drikker?
I dit brev skriver du, at du ikke ved, hvad du skal gøre. Mit bedste råd til dig er, at du skal prøve at acceptere, at din far er alkoholiker og forsøge at skabe mere balance i dit liv uden at give slip på din far. Hvis du har lyst til at arbejde med at prøve at acceptere, at din far drikker, er der hjælp at hente. Sammen med en terapeut vil du kunne arbejde med at acceptere din fars valg og samtidig få fokus på, hvad du gerne vil med dit liv. Du kan læse mere om terapi i TUBA her.
Bedste hilsner
Camilla