Hej.
jeg ved ikke hvor jeg skal finde hjælp henne. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.. Jeg er meget ked af det og kommer let til tårer. Jeg bliver let sur på min kæreste. Men har helt dårlig samvittighed bagefter. Jeg har selvmordstanker hvor jeg tænker på det er meget lettere at være væk, end at gå med alle de tanker og med at være sur/ked af det. Jeg var ved læge for cirka 3 måneder siden. Hvor jeg fortalte hende disse ting. Hun troede det var mere dårlige dage end gode dage periode jeg var i. Da jeg kom hjem brød jeg sammen. Jeg tager næsten aldrig til læge. Når jeg kan mærke der er noget helt galt, Tror hun ikke på mig. Jeg har været til psykolog for 1,5år med depression men stoppede hurtigt da jeg ikke følte mig tilpas. Psykologen sagde dengang at han forstod godt hvorfor jeg havde det som jeg har det idag. Min mor er alkoholiker (skjuler det) min far har kørt meget psykisk på mig. Jeg føler det er meget værre end dengang jeg var til psykolog.
Jeg ved ikke hvorfor jeg har det sådan her. Håber i kan hjælpe mig med at fortælle hvor jeg kan søge hjælp henne. Jeg føler der er ingen som kan hjælpe, da jeg ikke har mange penge.
Undskyld for den lange fortælling.
mvh C

Svar:
Kære C
Mange tak for dit brev, du har skrevet det helt rigtige sted hen.
Jeg bliver rigtig vred og ked af det på dine vegne, når jeg hører om din oplevelse med din læge. Det var så flot og så rigtigt af dig, at gå til din læge for hjælp og jeg ville sådan ønske, at din oplevelse havde været anderledes.
For selvfølgelig skal du have hjælp!
Det er slet ikke meningen, at du skal gå og have det så frygteligt og være så ked af det.
Jeg kan godt se, at det kan være svært for dig, at forstå, at du har det som du har det, men du skal også vide, at det desværre er helt almindeligt, når du er vokset op med en mor, der skjuler et alkoholmisbrug og en far, der kører psykisk på dig.
Du fortæller ikke meget om din opvækst, eller om hvordan dit forhold til dine forældre er, men jeg forestiller mig ikke, at der har været særlig megen mulighed for dig til at tale med dine forældre om dine følelser og om hvordan du har det, eller at du rigtigt har haft lov til at vise dine følelser.
Måske har din mor haft travlt med at skjule sine egne i et alkoholmisbrug og din far har måske ikke været interesseret. Har det mon været lidt sådan?
Hvis du kan genkende noget af det, er det altså ikke mærkeligt, at du i dag har svært ved at sætte ord på, hvad det er der er galt, eller på hvordan du har det.
Du kan få den hjælp, som du har brug for her i TUBA. Vi tilbyder dig gratis terapi, enten i grupper eller individuelt.
Det foregår på den måde, at du skriver en mail til den afdeling, der er tættest på dig – det gør du nederst i højre hjørne på hjemmesiden TUBA.dk.
Der kan være en smule ventetid, men det er al tiden og fremtiden værd.
Herfra får du de kærligste hilsner
Maya, Tuba