Hej,
min far døde for snart 15 år siden efter et årelangt misbrug der startede med stærke piller og endte i heroin der desværre tog livet af ham. jeg var 20 da han døde.
jeg har aldrig fået talt med nogen om det og føler jeg har det gemt i en kasse bagest i hjernen og ønsker egentlig ikke at lukke den op. jeg troede det med tiden ville gå væk, men nu har jeg selv børn og dermed andre spekulationer og spørgsmålene ifht min fars misbrug og hvorfor jeg er som jeg er vokser.
Er der bøger man kan læse om hvordan man reagerer både som barn i en stof misbrugsfamilie og hvordan følger er senere i livet?
jeg kan finde en del om familier med alkoholmisbrug og forestiller mig det meste er det samme i et stofmisbrug? (følelse af skam, skyldfølelse, svært at danne relationer) men er ikke sikker.
Tak for jeres hjælp.

Svar:
Kære du
Du spørger om, om der er bøger, hvor man kan læse om, hvordan man som barn reagerer i en stofmisbrugsfamilie, og hvordan det følger en senere i livet.
Desværre kender jeg ikke til bøger, som handler om, hvordan man reagerer som barn i en stofmisbrugsfamilie. Jeg ved dog, at det ofte er de samme følelser, der opstår, som ved en alkoholmisbrugsfamilie – netop de følelser, som du nævner: skam, skyldfølelse og svært ved at danne relationer. Derfor tænker jeg, at du måske vil kunne genkende dig selv i bøgerne om pårørende til en person med alkoholmisbrug. Ved TUBA sælger vi bogen “TABU – Ud af alkoholfamiliens tavshed” af Alex Kastrup Nielsen, som kan købes her: https://shop.tuba.dk/shop/7-boeger/14-tabu—ud-af-alkoholfamiliens-tavs… . Organisationen Hope har lavet en liste over bøger om alkoholmisbrug: http://www.hope.dk/alkohol/filmogboeger/litteratur/ . Jeg vil lige påpege, at når man læser sådanne bøger med henblik på en vis form for selvhjælp, er det vigtigt, at man sorterer og kun ‘køber’ det, man kan genkende sig selv i. Ellers kan man riskiere at putte sig selv i en kasse, som man ikke hører til i, og ende med at have flere bekymringer, end da man åbnede bogen. Så hav gerne lidt kritisk sans med i læsningen, og vær opmæksom på, at det du læser, hjælper dig til en større forståelse, og ikke blot bidrager til mere forvirring og flere spørgsmål – det er vigtigt.
Ud fra dit brev kan jeg læse, at du fortæller, at du ikke har snakket med nogen om det. Dog er der begyndt at dukke spørgsmål op. Hvis bøgerne ikke giver dig svar på dine spørgsmål og tanker, vil jeg derfor fortælle dig, at hvis du får lyst til at snakke med nogle om det, er det en mulighed at benytte dig af TUBA+, som er et terapitilbud for børn af misbrugere, der er over 35 år – dette er med egenbetaling. Der er også mulighed for at gå til din læge og få en henvisning til en psykolog – med en henvisning kan du få tilskud til psykologtimerne.
Jeg håber, du kommer godt i gang med din nye proces, hvor du vil finde ud af, hvordan din opvækst har påvirket dig senere i livet. Hvis du får brug for hjælp henad vejen, er du meget velkommen til at kontakte os igen.
De bedste hilsner
Mette, TUBA