Hej
Min far har har været og er alkoholiker hele mit liv. Jeg har idag et godt forhold til ham og har kunne indse at jeg ikke er skyld i at han drikker og kan sætte grænser overfor ham. Jeg har haft det rigtig svært ved at lukke fyre ind i mit liv, men har formået at få en rigtig sød kæreste, som jeg føler mig tryg ved. Min usikkerhed kommer nu i at de to verdener skal mødes – og hvordan forbereder jeg min kæreste på dette møde? – det tog jo mig flere år at forstå det hele.
Skal jeg sige til min far (som jo stadig drikker) at han godt må droppe alkoholen denne aften for ellers har jeg ikke lyst til at min kæreste skal møde ham. Eller skal jeg bare lade tingene gå sin gang. Har fortalt kæresten at min far er alkoholiker og at det ikke altid har været nemt at vokse op på den måde. Han kommer selv fra en kernefamilie (hvis de findes) og jeg har mødt hans forældre. Mine er skilt og han skal derfor igennem møllen med at møde forældre hele to gange. Hvad skal jeg gøre for at gøre møderne så gnidningsløs som muligt?

Svar:
Kære du
Hvor er det fantastisk at høre, at du har et godt forhold til din far idag, at du ved at det ikke er din skyld at han drikker og at du kan sætte grænser overfor ham. Det er noget af det rigtig mange unge her i TUBA kæmper med, godt gået at du nået dertil!
I et liv med en drikkende forælder opstår der typisk løbende nye dilemmaer. Nu står du over for et i forbindelse med at din kæreste skal møde din far. Du spørger, hvad du skal gøre for at gøre det så gnidningsløst som muligt. Det er der ikke noget konkret svar på. Der er ikke noget, man SKAL gøre, som vil betyde, at det bliver gnidningsløst, men der er forskellige ting man KAN gøre for, at det MÅSKE bliver gnidningsløst. Min erfaring er dog, at der altid er et element af uforudsigelighed, når der er drikkende personer indblandet.
Du kommer selv med et par forslag. Enten at bede din far om ikke at drikke eller at lade tingene gå sin gang.
Til det med at bede din far om ikke at drikke.
Kan du det? Vil din far lade være med at drikke, hvis du beder ham om det? Hvad hvis han siger at det vil han ikke? Hvad hvis han siger ja, men ikke overholder det?
Jeg tænker at det kan være en god aftale at lave med din far, hvis du har tillid til at han overholder den. Hvis ikke, kan det måske godt blive lidt farligt at satse på.
Til det med at lade tingene gå sin gang.
Hvordan vil det være for dig? Hvordan forventer du at det vil gå? Vil det være okay at det går sådan?
Jeg ved meget lidt om, hvordan det kan komme til at gå og hvordan det vil være for dig, det er derfor lidt svært for mig at give et bud på, om det er en god ide eller om det er en bedre ide end den med at bede din far om ikke at drikke.
Jeg får nogle andre tanker. Jeg tænker på om du kan forberede din kæreste på, hvordan det bliver, hvis vi antager at din far har drukket når I mødes med ham?
Kan du fortælle din kæreste, hvordan du forventer (og måske frygter) at det bliver? Måske I kan bære den forventning og frygt sammen?
Måske er det ok, at din kæreste oplever, hvordan din far kan være?
Måske kan det endda gøre noget godt for jer og jeres forhold at din kæreste med egne øjne ser og oplever, hvad du er vokset op med?
Måske kan du og din kæreste aftale nogle rammer for, hvad der er okay når I skal mødes med din far og hvad der ikke er okay? Måske har du tidligere oplevet noget som du ikke har lyst til at opleve igen? Måske I sammen kan aftale, at hvis din far gør sådan eller sådan, så siger I tak for i dag og går?
Mine tanker går på, at hvis du ikke kan aftale med din far, at han ikke skal drikke (og det gætter jeg på at du ikke kan), så tror jeg det, der kan gøre det mest gnidningsløst er, at du er bevidst om, hvordan det kan blive og at du indvier din kæreste i det. På den måde kan I prøve at afstemme jeres forventninger til mødet med din far, så I er forberedte på det ‘værste’. Det, at I er forberedt, kan gøre at I kan håndtere det, hvis der opstår noget problematisk. Og det at I kan håndtere det kan gøre, at der ikke når at opstå de store gnidninger.
Hvad tænker du om det, jeg har skrevet, kunne det være en mulighed?
Jeg håber og ønsker for jer at I finder en god måde at mødes med din far på, det er ikke sikkert at det bliver helt gnidningsløst. I forhold til det med, at din kæreste skal møde dine forældre to gange, så er jeg sikker på at han sagtens kan håndtere det. Der er masser af forældre, der er skilt, og unge mænd og kvinder der skal møde svigerfamilien af to omgange.
Bedste hilsner
Camilla, TUBA