Jeg har undret mig så længe over hvorfor jeg ikke blev fjernet. Jeg tænker på alle de besøg af politiet, og alle de episoder hvor min far ikke har været i stand til at tage sig af mig. Undre mig voldsom over at resten af familien har lukket øjnene, og synes at det var helt ok at han hentede mig pisse fuld og efterlod mig alene hjemme hele weekenden. Hvorfor gjorde naboer intet? Politiet? Ja ikke mindst min mor. Dog har jeg fået svaret fra hende. Det lød; jeg syntes du skulle danne dig dit eget indtryk af ham. Hvilket jeg synes lyder som sludder og at hun ikke vil tage ansvar og tale om det, da hun lukker sådanne samtale lige så hurtig som de er startet. Er der andre voksne børn af alkoholiker som også undre sig over det. ? Jeg har først for nylig hørt om TUBA, så jeg er så glad for ikke at være alene mere. –>Følelser er det største tabu i familien.<–

Svar:
Kære du
Jeg undres også! Læser dit brev og ser for mig hvordan en lille pige må have kigget op på den ene politimand efter den anden, fornemmet de voksne i familien lukke øjnene for det som skete, pædagoger og lærer der bare lod stå til når den lille piges far pisse fuld hentede hende, og naboer der måske vidste at hende den lille pige er alene hjemme og må passe sig selv for hendes far er ude og drikke, og alligevel var der ingen der reagerede, hende den lille pige må have undrede sig og undrede sig igen og igen, og hun må have følt sig så overset og svigtet, så glemt og betydningsløs at hun må have haft ondt helt ind dybt i hjertet, mon det var sådan hun havde det?
Og sludder kalder du det, din mor har sagt om, hvorfor hun, som en anden i rækken af fraværende voksne, der aflægger sig sit ansvar for det svigt du blev udsat for! Og ved du hvad? Det kan jeg godt lide at læse, for jeg er helt enig med dig! Sikke noget sludder! Jeg tænker at du godt kunne have tænkt dig at din mor havde reageret den gang, men det gjorde hun ikke, og derfor kunne du måske godt tænke dig i dag at hun havde været villig til at tale om hvordan det havde været for dig, og du ville måske endda have haft lyst til at hun ville være ærlig over for dig, og måske at hun ville erkende at også hun svigtede. Jeg tænker, når du skriver ”Følelser er det største tabu i familien” så er det præcis det at I ikke kan snakke om det som er sket, men at det lukkes ned, som gør dig mest ked af det, og ikke mindst dybt frustrerede, forhåbentlig også vred og rasende, ensom er også en følelse jeg tænker på, hvad tænker du?
Jeg kan fortælle dig, at også andre, voksne af misbrugsforældre, vil undre sig, og på samme tid desværre har haft nogen af de samme erfaringer som dig! Altså et svigt fra omgivelserne, og oplevet mennesker som vender det blinde øje til.
Jeg fik lyst til, at give dig disse ovenstående ord og tanker med, og samtid har jeg lyst til, at sige til dig, at jeg glædes uendeligt meget over, at du har hørt om TUBA, og jeg kan kun på det varmeste anbefale dig og andre, at bruge alle de tilbud TUBA har, så at du kan få det som du har brug for, og derved blive i stand til, at skabe det liv som du vil have. Og møde andre i samme situation, så du netop ikke er alene mere. At have nogen at dele sine følelser med, sine livserfaringer, og sin historie med, er så livsbekræftende og opbyggende, at der ikke findes ord der helt kan beskrive betydningen, det kan mærkes!
Kærlige hilsner
Jette Lykke – TUBA