Kære Tuba.
Jeg har ikke set min mor i 5 år, det er i mit tilfælde meget hårdt. Jeg går på efterskole, og har derfor meget svært ved at få dagene til at hænge sammen, min mor har været stofmisbruger siden jeg blev født, jeg har været i pleje da jeg var 0-2 år gammel, fordi min kommune mente, at min far kunne stå med ansvaret for min søster og jeg. Min far gik fra min mor da jeg blev født, derfor endte jeg i plejefamilie. Min far prøvede alt for at få min søster og jeg hjem, det lykkes til sidst. Og har set min mor løbende. Nu går jeg på efterskole og tænker på min mor hele tiden, jeg tænker på om hun har det godt, tænker på mig. Jeg græder hele tiden, jeg kan ikke sove, jeg kan ikke rigtig spise noget. Og jeg er rigtig bange for hvad der skal ske i fremtiden. Jeg går med en facade hele tiden, der er ingen der ved alt om mig. Jeg har haft en psykolog på min efterskole, det hjalp mig rigtig meget, men kommunen tog det fra mig igen efter 3mdr. De ville ikke betale. Lige siden har jeg haft det så dårligt.
Jeg skriver til jer, fordi jeg håber på at i måske kan hjælpe mig fremad, og fortælle hvem jeg skal henvende mig til, hvis det ikke er hos jer. Jeg vil gerne vide hvorfor kommunen ikke vil hjælpe mig, når det påvirker min hverdag så meget som det gør?

Svar:
Kære du
Jeg kan godt forstå at du tænker på din mor, tænker på om hun har det godt og om hun tænker på dig. Det er helt almindeligt at tænke sådan nogle tanker.
Det lyder til at du har det rigtig svært lige nu, du fortæller at ud ikke kan sove og ikke rigtig kan spise noget. Du fortælle også at du har haft talt med en psykolog og at du var glad for det, men at du ikke længere kan få spykologen betalt af kommunen.
Jeg kan forstå på dig at, du gerne vil have hjælp. Du er meget velkommen her i TUBA, desværre er der ikke en afdeling i nærheden af, hvor du bor. Du kan se vores afdelinger her, du er velkommen til at henvende sig, hvis der er en af afdelingerne du kan komme til? Det er gratis at gå i TUBA.
Hvad kan du ellers gøre?
Jeg kan desværre ikke svare dig på, hvordan det kan være, at kommunen valgte ikke længere at betale for din psykolog. Det kan du kun finde ud af, ved at spørge kommunen. For at finde ud af det, skal du komntakte din sagsbehandler hos kommunen, hvis du ikke ved hvem det er, kan du ringe til kommunen og på det oplyst. Du kan finde et telefonnummer til din kommune på kommunens hjemmeside.
Jeg ved ikke om der er mennesker omkring dig på din efterskole som kan hjælpe dig? Jeg ved ikke om de har ressourcer til f.eks. en psykolog? Måske ville de kunne hjælpe dig, hvis de vidste hvordan du har det? Jeg ved det ikke med sikkerhed. Under alle omstændigheder tænker jeg, at det kan være en god ide, at få nogle voksne der kender dig til at hjælp dig og f.eks. undersøge om du kan få hjælp gennem kommunen igen. Det kan kun ske, hvis du henvender dig til en af de voksne på efterskolen, fortælller ham/hende de ting du har fortalt mig her og spørger om vedkommende vil hjælpe dig med at undersøge, hvor og hvordan du kan få hjælp.
Jeg håber du har mod på, at fortælle nogle flere om din situation, så du kan få den hjælp du har brug for.
Bedste hilsner
Camilla, TUBA