Hvordan kan man være sikker på, om ens forældre har et alkoholmisbrug? Er sådan 90% sikker på, at min far har et misbrug. Men det er kun fordi jeg sammenligner ham med mine venner og veninders forældre. Han drikker kun måske 7 ud af 10 dage, og nogen dage er det ikke vildt meget. Mens det andre dage, er ret store mængder af alkohol. Har taget sådan en test på nettet, som er for pårørende. Den siger han uden tvivl har et misbrug. Fordi han har faste vaner for hvornår han drikker, og at han forsøger at skjule det. Og så fordi han ændre sig, når han drikker. Og han drikker ihvertfald mere end de der 14 genstande, som er lavrisiko. Og mange uger også mere end de 21, som er grænsen for hvad der er sundt. Altså mange ting peger jo på, at der er et problem. Men han har altså et arbejde, som han fint passer. Og der er ingen andre uden for min familie, som har kommenteret på hans alkoholvaner.
Jeg bliver ihvertfald ret utryg, når han drikker. For han køre nogen gange bil, hvor jeg i er i tvivl om det er okay. Jeg har selv kørekort og jeg ville aldrig køre efter mere end 1 genstand, og han kører nogen gange efter 3 genstande fx. Og det er jo ikke vanvittigt farligt, men jeg er bare i tvivl. Og så råber han rigtig meget. Det kan fx være helt åndssvage ting, som at han råber af vores hund om aftenen, fordi han er påvirket. Han bliver bare helt mærkeligt. Helt ligesom at have sådan en rigtig fuld ven med i byen, hvor man hele tiden skal være opmærksom, fordi man bare ikke ved hvad de kan finde på at gøre. Det er bare lidt hårdt, når det er i hverdagen og derhjemme og ens forældre. Så jeg vil gerne høre, hvordan man kan vurdere om noget er et misbrug, og om jeg skal gøre noget, hvis han har et misbrug? Er det så mit ansvar at han stopper med at drikke? Jeg føler lidt, at jeg har et ansvar for at gøre noget, for min mor vil ikke gøre det.

Svar:
Kære dig
Tak for dit brev – Du spørger til, hvordan man kan være sikker på om ens forældre har et alkoholmisbrug, og du sådan er 90% sikker på, at din far har et misbrug, da du både har taget en test og set hans misbrug. Og hvis det er tilfældet, vil du gerne have svar på, om det er dit ansvar for at din far stopper med at drikke.
Jeg vil starte med at sige, at det er rigtigt flot, at du drager omsorg og vil hjælpe din far – men du skal vide, at du på ingen måder har indflydelse på din hans alkoholmisbrug, det er helt og alene hans valg, og det er ikke noget, du kan eller skal tage ansvar for. Jeg ved fra andre unge i TUBA, at noget af det sværeste er at acceptere, at den drikkende forælder vælger at drikke og at der ikke er noget, man som pårørende kan gøre ved det. Det kan være en svær erkendelse. Derfor er det vigtigt for mig at fortælle, at når din far vælger at drikke, er det ikke på grund af noget, som du har gjort eller fordi du ikke har gjort nok. Min videre erfaring fra TUBA er, at den eneste der kan få den drikkende til at stoppe med at drikke, er den drikkende selv. Du kan støtte din far og bakke ham op, hvis han vælger at stoppe med at drikke. Men beslutningen kan du ikke tage for ham, det kan han kun selv.
Du skriver, at ingen andre udenfor din familie kommenterer på hans alkoholvaner. Grunden til dette kan være, at alkoholproblemer er tabu i moderne samfund. Alkohol påvirker ofte misbrugerens kompetencer, så både arbejdet, familieforholdene og forældreevnerne bliver dårligere. Det er en situation, som kan være præget af skamfølelse og skyld – som mange prøver at skjule. Du skriver, at din mor ikke gør noget ved din fars misbrug, kan det mon have noget at gøre med at det flovt at snakke om? Jeg tænker, om du mon kan snakke med din mor eller andet familiemedlem om dine tanker og bekymringer for din far?
Jeg kan fornemme din tvivl, og vil prøve at definere, hvornår der er et misbrug: I TUBA mener vi, at der er et alkoholproblem, hvis de pårørende (børn/ægtefælle/familie) bliver påvirket af det, og oplever, at der er et problem. Du skriver, at din far drikker 7 ud af 10 dage, og forsøger at skjule det. Og jeg lægger mærke til, at du beskriver at han ændrer adfærd, når han har drukket, fx skriver du at han råber rigtig meget, at han bliver helt mærkeligt og du hele tiden skal være opmærksom, da du ikke ved, hvad han kan finde på at gøre. Det er nogle typiske mønstre, vi ser i TUBA, og jeg tænker derfor, at din far har et misbrug.
Du beskriver, at hans misbrug er hårdt, når det sker i hverdagen, derhjemme og når det er din far. De følelser kan jeg godt forstå er svære at rumme og derfor tænker jeg, om det kan være en mulighed for dig at starte et forløb i TUBA? I TUBA har du mulighed for, enten gennem individuelle samtaler eller i grupper, at dele nogle af dine tanker og følelser i forhold til din far – og finde frem til, hvordan du kan forholde dig til dem. Hvis det lyder som noget for dig, kan du tage kontakt her: https://tuba.dk/hjælp.
Jeg håber at mit svar giver mening for dig, ellers er du mere end velkommen til at skrive ind til brevkassen igen.
De bedste hilsner fra
Marlene, TUBA