Hej Tuba.
Jeg er en pige på 14, og kan ikke regne ud hvornår min far drikker for meget.I en stor del af mit liv har min far drukket. Jeg har aldrig husket ham være pløre fuld, men jeg har altid selv synes det var for meget. Hver formiddag, middag og aften er der alkohol. Min far har sit eget kontor i vores hus, og inde i hans kontor står der alle former for alkohol. Han drikker spiritus, øl, gibbernakkere og vin til aftensmad. Det værste jeg ved, er når jeg kan lugte hans spiritus. En dag hentede mig fra skole, og idet jeg satte mig ind i bilen luktede der er gibbernakker. Jeg var så nervøs for, hvor meget han egentlig havde drukket. Tankerne fór gennem mit hoved, ville han overhovedet kunne køre? hvorfor drak han inden han skulle hente mig? Det var som om han var ligeglad med, at hente mig i sikker tilstand. Jeg bliver irriteret, skuffet og vred hver gang han drikker. I dag har jeg bare vænnet mig til det, men ved stadig inde i mig selv, hvor meget det egentlig irritere mig.
En ting som jeg aldrig har forstået er, hvorfor drikke når man har kræft?
Min far fik kræft i leveren og tarmene, og derfor måtte han til mange operationer. Jeg vidste ikke engang at han havde kræft, indtil for to år siden. (Han fik kræft i 2004). I leveren hvor AL alkoholen bliver ordnet…..og når så den får for meget alkohol den ikke kan nå at ordne. Plus kræften, det er som om en bombe går rundt om mig, og den bare venter på at eksplodere. Jeg er nervøs for hver dag, at min far falder om og dør. Fordi min far fik mig i en sen alder, er jeg derfor mere bange for hans liv, end mit eget. Min far er 62.
Selvom min far ikke ser ud til at blive fuld, eller er fuld, drikker han så for meget?

Svar:
Hej Pige 14 år
Tak for dit brev.
Som jeg forstår dig, har du især ét spørgsmål, nemlig om din far drikker for meget. ”Hvornår er det for meget?” Det vil jeg gerne prøve at svare dig på først.
Derefter har jeg nogle tanker, jeg gerne vil dele med dig omkring nogle af de følelser, du går med.
Drikker din far for meget?
For mig og for os her i TUBA handler det ikke om, hvor mange øl, gibbernakkere osv. din far indtager om dagen, eller om han virker fuld eller ej. For os handler det om, hvordan DU har det med det. Vores holdning i TUBA er: Forældre har et alkoholproblem, når deres børn får problemer af den måde, forældrene drikker på.
Og som jeg forstår dig, giver din fars alkoholforbrug dig mange problemer – i form af svære og nogle gange smertefulde følelser, fx: Du er bange for, om han passer godt nok på sig selv, eller om du pludselig skal miste ham. Og nogle gange er du bange for, om han passer godt nok på dig, fx når han henter dig i bil, selvom han tydeligvis har drukket. Det lyder også, som om du kommer i tvivl, om han er ligeglad med dig, og at det gør dig både skuffet, irriteret og vred.
For mig og for os i TUBA er svaret altså Ja!: Din far drikker for meget. NETOP fordi det påvirker DIG så meget, som det gør.
Snak med nogen!
Jeg kan rigtig godt forstå, at du har det svært med det. Det er synd for dig og uretfærdigt, at du skal bruge dine kræfter på sådan nogle følelser, når du egentlig bare skulle passe din skole og have det sjovt med venner og rart og trygt derhjemme.
Har du fortalt din far, hvordan du har det med hans alkoholforbrug? Har du snakket med din mor om det? Hvis du ikke har, tror du så, du kunne gøre det? Jeg ved jo ikke, om de er sådan nogen, der vil lytte. Men hvis de er, vil det måske hjælpe dig at få det sagt til dem? – Det er i hvert fald ikke godt at gå med det alene. Så hvis du har nogle voksne omkring dig, som du kan snakke med om det, så synes jeg, du skulle gøre det.
Det er ikke dig, der er noget i vejen med
Mange børn og unge, som har forældre, der drikker, ender desværre med at tro, at det er DEM SELV, der er noget i vejen med. At de tager det for tungt eller er urimelige. Og så pakker de deres følelser væk og prøver at lade som ingenting. Der er kærligt ment, men mange af dem får det rigtig skidt senere i deres liv, med lavt selvværd og mange negative tanker om sig selv. Det er ikke godt, når børn tager skylden på sig på den måde og retter vreden mod sig selv. Det er aldrig et barns skyld, at de voksne drikker eller opfører sig dumt.
Så når jeg hører, at du er irriteret og vred på din far, bliver jeg glad på dine vegne. Jeg tænker, at det er et sundhedstegn. Det er nemlig IKKE dig, der er noget i vejen med. Dine følelser er ægte og helt rimelige. Det er din far, der har et alkoholproblem (lyder det til). Og han skulle tage at lytte noget mere til sin datter. – Men hvis han ikke vil det, er det ikke din fejl. Det er synd for dig – men det er desværre ikke noget, du kan bestemme. Og derfor er det også naturligt, at du føler dig skuffet, irriteret og vred.
Du er altid velkommen
Jeg håber, du kunne bruge mine svar til noget. Og så ønsker jeg dig alt mulig held og lykke frem over. Skriv endelig igen, eller kontakt chatten eller en af vores afdelinger, hvis du har brug for mere hjælp.
Kh Jeppe