Hej med jer.
Jeg er en pige på 17, der er vokset op med en alkoholisk mor, i et meget dysfunktionelt hjem med vold og svigt. For 4 år siden valgte min mor at tage i behandling for sit misbrug, hvilket jeg – og resten af familien – bakkede op om. På dette behandlingshjem møder hun så en mand, som hun finder sammen med. Den dag idag bor han så hos os, og det er til stor frustration for mig, for selvom min mor fastholder sin ædru tilværelse, så er han altså ikke ligeså stærk. Han har ofte tilbagefald, og jeg skal igen-igen bo sammen med en alkoholiker. Når han drikker, vækker det en masse dårlige minder fra min barndom, som er meget ubehagelige. Hans druk får mig til at tænke på alt, hvad jeg har gennemgået, og alt det lort min mor har udsat mig for.
En helt ny og ugenkendelig vrede er dukket op i mig; Jeg har lyst til at skrige, smadre alt, sætte ild til vores hjem og tæske min mor lige så meget, som hun har tæsket mig. Jeg tror det er en vrede, jeg igennem hele mit liv har undertrykt.
Jeg ved simpelthen ikke, hvordan jeg skal tackle dette. Jeg har et brændende ønske om, at min mor gør det forbi med sin kæreste, men jeg ved ikke kommer til at ske, da hun lider af Borderline – og er derfor meget afhængig af sin partner.
Jeg er i syv sind, og håber virkelig I har et råd eller to til mig.
Mvh

Svar:
Kære du
Hold da op – sikke nogle oplevelser, du har haft. Det lyder ikke til at have været en rar opvækst, du har haft, med en mor som drak for meget, og endda været voldelig over for dig. Jeg kan kun forestille mig, hvor mange blandede følelser, du må stå med: glæde og lettelse over, at din mor er kommet over sit misbrug, og at hun faktisk kan holde fast i at være ædru – på den anden side er hendes kæreste, som ikke kan fastholde sin ædru tilværelse, flyttet ind, og det giver dig en masse dårlige minder om din barndom, hvor din mor drak for meget. Jeg kan godt forstå, at det skaber en masse frustrationer i dig.
Ved din mor, hvordan du har det med hendes kæreste – at du faktisk har et brændende ønske om, at hun gør det forbi med ham? Ellers tænker jeg, om det kunne være en start at tage en snak med hende og fortælle hende det? Du kan evt. starte med at fortælle, hvor glad du er for, at hun er i stand til at fastholde sin ædruelighed, men at du bliver enormt frustreret, når hendes kæreste drikker. Det er desværre ikke en garanti for, at hun går fra ham, men det vil måske være godt for hende at vide, hvilke følelser det sætter gang i ved dig, når du “igen-igen skal bo sammen med en alkoholiker”. Måske kan I snakke om, hvilken løsning I kan finde på, som du vil have det godt med – det kunne f.eks. være, at han ikke skal være hjemme ved jer, når han er fuld.
Jeg kommer til at tænke på, om du har en far, mormor eller lignende, som du kan snakke med om disse ting? Eller måske endda tage ud til, når det hele bliver for meget derhjemme med din mors kæreste? Det kunne give dig noget fred i de øjeblikke, hvor det hele er ved at ramle sammen derhjemme – samtidig kan det også sende et kraftigt signal til din mor om, at du ikke vil være i det, når han er fuld.
Da jeg ikke ved, om du går i 10. klasse, på gymnasiet eller noget tredje, ved jeg ikke, hvilke muligheder der er for at få hjælp på skolen, men jeg ved, at mange ungdomsuddannelser har studievejledning, hvor man kan få hjælp til bl.a. problemer på hjemmefronten. Det kunne måske være en hjælp, at snakke med en studievejleder og komme ud med alle frustrationerne til én, som ikke kender din familie. Ellers kan det være en mulighed at snakke med en lærer, som du stoler på.
TUBA har desværre ikke en afdeling i din kommune, men jeg kan se, at din kommune har en ungegruppe, som henvender sig til unge, der lever i (eller har levet i) familier med alkoholmisbrug. Målgruppen er 16-22 år. Jeg ved, at mange i en lignende situation som din synes, at det er en stor hjælp at snakke med andre unge i lignende problemstillinger, så man både kan dele frustrationer og erfaringer. Hvis du ønsker at høre mere om ungegruppen, kan de kontaktes på 96284960 eller .
Det var lige de bedste forslag, jeg kunne komme på – Er der mon noget af det, du kan bruge til noget?
Jeg ønsker dig det bedste, og håber at du får den hjælp, du ønsker.
De bedste hilsner
Mette, TUBA