heJ jeg er en ung kvinde, der er vokset op med en far som var slemt alkoholiseret ahan er desværre død nu, men jeg står så i den situation at jeg bor sammen med min kæreste, Vi har været sammen i 3 år her til august, Vi har problemer som alle andre unge mennesker, men det slemmeste er dog hans drikkeri, jeg kan ikke tale ham til fornuft, han lover guld og grønne skove hver gang men han falder i dagen efter. Han skulle forestille at tage en uddannelse som installatør men han virker ikke engageret i det og har haft længere perioder hvor han er blevet hjemme og har tørret det hen med at lærerne var syge, men det virker bare lidt suspekt når de alle sammen er syge i 3 uger , jeg arbejder selv i forsvaret og har ret hårde lange dage, men for det meste har jeg mest lyst til at blive derude fordi min mavefornemmelse siger mig at han sidder hjemme og drikker , han lyver også om det, jeg kan som regel mærke på ham hvis han har drukket, og spørger tit hvor meget han har fået og han siger altid en måske to selvom jeg kan finde posen fra dagen med måske 6-8 øl i. Jeg elsker ham og vil ikke undvære ham for noget men det her problem har bare udviklet sig så jeg snart ikke kan se nogen anden udvej. Han er selv vokset op med en bror der var misbruger og en far der var alkoholiker og derfor giver det ikke mening at han ikke er mere fornuftig. Han har været en super god støtté for mig. Vi har et problem med at få snakket vores problemer igennem, han ignorere mig når jeg tager det op og snakker udenom når jeg maser på. Hvad skal jeg stille op??:/

Svar:
Kære du
Det første jeg tænker, når jeg læser dit brev er, at du står i en situation med din kæreste, som kræver professionel støtte. Det er derfor flot at du henvender dig til TUBA, da det bestemt ikke er en situation du skal stå alene med.
Jeg læser i dit brev, at din kæreste har udviklet et alkoholmisbrug, som han formentlig endnu ikke har erkendt og derfor ofte forsøger at skjule det for dig, ved at lyve og benægte når du spørger ind til om han har drukket og hvordan hans hverdag er, når du ikke er hjemme. Jeg læser også at i begge kommer fra familier, som har været præget af misbrug. Jeg opfatter dig som en kvinde, der er klar over hvor meget alkohol kan påvirke et menneske negativt, når det udvikler sig til et misbrug, da din far er død af sit misbrug. Jeg læser også at din kæreste har haft misbrug tæt inde på livet igennem sin far og bror. I modsætning til dig, tænker jeg, at din kæreste desværre er fulgt i samme fodspor, som sin far og bror i forhold til at udvikle et alkoholmisbrug.
Først og fremmest tænker jeg, du skal passe på dig selv. Du skriver din kæreste har været en god støtte for dig og du ikke kan undvære ham. Det er bestemt positivt at have en person, som man føler sig tryg ved og som har hjulpet en igennem svære perioder, hvilket jeg tænker din kæreste måske har. Du skriver også I har svært ved at snakke sammen om problemer, hvilket jeg tænker kan være problematisk i sådan en situation, hvor det for mig lyder til, din kæreste står i et problem med et udviklende alkoholmisbrug, som han har brug for hjælp til at få stoppet. Jeg kan derfor tænke, det er vigtigt din kæreste når til en erkendelse af sit problem, så det bliver muligt for dig at støtte ham igennem det sammen med professionel hjælp. Måske det kunne være gavnligt at fortælle ham, hvad hans alkoholmisbrug gør ved dig og hvor meget det påvirker dig. Fortælle ham om dine tanker, bekymringer og på trods af det kan være svært at snakke om problemer, tillade dig selv at være ærlig over for ham. Det kan være en start til erkendelse for din kæreste, når en han holder af sætter ord på, hvad det har af betydning, at han er på vej ud i et reelt alkoholmisbrug. Måske det også kunne være gavnligt for dig at dele din tanker med en anden person, udover din kæreste, som du har tillid til og evt. en som også har et godt kendskab til din kæreste. Det ville give dig mulighed for også at få støtte til at komme igennem denne proces. Samtidig kunne det at dele dine tanker med en, som også kender din kæreste, måske i samarbejde give mulighed for at finde den bedst mulige måde at tage det op med din kæreste på, så det bliver på en måde hvor han selv opnår en forståelse af alvoren i hans situation. Derudover bør din kæreste få professionel hjælp og evt. gå til sin læge, for at finde et professionelt sted, som kan hjælpe ham ud af sit misbrug. Det kan være svært at erkende sit problem og for mange er der forbundet en masse skam med dette, hvilket gør det endnu sværere at søge hjælp, men hvis I sammen kan skabe en åben dialog omkring det uden bebrejdelse, men i stedet være hinandens støtte igennem det, kan det gøre det mindre skamfuldt for din kæreste at søge og tage imod hjælp.
Jeg har dog samtidig brug for at sige, at hvis din kæreste ikke er interesseret i at opnå en erkendelse af sit problem og ikke kan tage imod den støtte du kan give ham, til at komme ud af sit misbrug, er det meget vigtigt du også passer på dig selv og mærker efter hvad der er bedst for dig selv. Der er ingen der er tjent med de bekymringer det skaber at have et nærtstående forhold til en person med et misbrug, som ikke har tænkt sig at erkende det eller tage imod hjælp. Derfor er det vigtigt du mærker, hvor dine grænser går og husker på, at hvis din kæreste ikke er interesseret i at komme ud af sit misbrug, så vil du formentlig være bedre tjent med at sige stop, så hans misbrug ikke bliver en del af din hverdag. Det kan være en hård erkendelse, men det handler om at du mærker efter og lytter til dig selv. Hvis du kunne have brug for at snakke med andre som står i samme situation kan du evt. bruge vores chatrådgivning er på siden hjemmeside, hvor det er muligt at møde andre unge, som kan stå i lignende situation som dig selv. Det kan være en støtte, at høre hvordan andre har tacklet sådanne situationer og samtidig møde nogen, som også har haft misbrug tæt inde på livet.
Til sidst vil jeg sige, du lyder som en stærk kvinde, der er i stand til at mærke efter hvor dine grænser går, du har lov til at lytte til dig selv og gøre det som er godt for dig. Du er altid velkommen til at kontakte TUBA igen, hvis du har brug for yderligere svar eller du står med andre spørgsmål, som vi kan være behjælpelige med at besvare.
Med venlig hilsen
Malene, TUBA