Hej
Min mor er alkoholiker og det har jeg vidst siden jeg var 7 jeg er ikke rigtigt en der taler om det her særligt tit så det er et rimelig stort spring for mig.
Min mor er sød og sjov når hun er ædru, men når hun er fuld er det det rene helvede hvis man kan sige det sådan. Jeg føler at jeg er vokset op for hurtigt, fordi jeg er vokset op med 3 voksne mine bedsteforældre og min mor (min far er ude af billedet) og fordi jeg har følt at jeg bliver nød til at passe på min mor så hun ikke gør noget dumt i offentligheden.
Det påvirker også min skole, og flere af mine lærere har sagt at hun har lugtet af alkohol til bla. Forældremøder. Det har også gjordt mig meget indelukket så jeg er ikke rigtigt typen der viser følelser og jeg kan godt virke rimelig kold.
Mine venner ved det og de støtter mig heldigvis. Det her år har været hårdt, fordi jeg har mistet min mormor det viste sig at min mor stoppede med at drikke i en periode efter det. Min mor har også mistet sit job så hun er hjemme hele tiden så min eneste alene tid er når jeg er i skole og det er jo ikke rigtig alene tid. Når jeg kommer hjem er hun for det meste fuld og det er så irreterende når man skal lave lektier og sådan.
Vi har været oppe og slås flere gange og jeg ved godt det er dumt at slå tilbage, men jeg gjorde det i selvforsvar. Hun taler ikke særligt pænt heller jeg er blevet kaldt spasser og idiot utallige gange, men hun vil ikke kendes ved det.
Hun går til behandling men jeg er ikke sikker på hun holder den da jeg er i skole når hun skal til check. Hun har ødelagt utallige fødselsdage og også juleaftener og nytårsaften.
Jeg har overvejet at komme i plejefamilie men jeg har eksamner og terminsprøver her efter julen så det er nok ikke det bedste tidspunkt. Men på samme måde ved jeg at det vil hjælpe, men jeg er bange for at forlade min mor for jeg tror ikke hun kan klarer sig uden mig.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre jeg har ærlig talt fået nok please hjælp mig.
Hilsen mig

Svar:
Kære du
Jeg vil gerne starte med at sige undskyld for, at du har måttet vente så længe på svar. Vi har holdt juleferie og har fået en del spørgsmål hen over jul og nytår. Jeg håber du er kommet noglenlunde igennem julen og nytåret – udfa det du har skrevet gætter jeg på, at det har været svært.
Jeg har stor respekt for, at du har skrevet herind og fortalt, hvordan du har det – jeg kan godt forstå, at det er et stort spring for dig.
Du fortæller nogle svære ting om, hvordan du er blevet hurtigt voksen, er blevet lidt indadvendt og ikke viser følelser, og sågar har været oppe at slås med din mor, altsammen pga. hendes alkoholmisbrug.
Du skriver at du har overvejet at komme i familiepleje, men at du samtidig er bekymret for, om din mor kan klare sig uden dig.
Når jeg læser dit brev, kan jeg sagtens fortå dit ønske om at komme væk hjemmefra. Det lyder ikke som et godt miljø at være i. Ingen børn burde vokse op under de omstændigheder. Der er med andre ord ikke noget galt med dine overvejelser om at komme i familiepleje. Jeg tænker det er en sund overvejelse og en overvejelser der fortæller mig, at du gerne vil passe på dig selv.
Jeg kan kende dit dilemma i forhold til, hvordan din mor vil klare sig, hvis du flytter, fra andre unge jeg har mødt her i TUBA. Det er helt almindeligt, at man som barn kommer til at føle ansvar for den voksne forælder, hvis den voksne ikke selv tager ansvar. Det lyder det ikke til at din mor gør. Desværre er det sådan, at man ikke kan tage ansvar for andre menensker, forstået på den måde, at du ikke har indflydelse på din mors valg, du kan ikke ændre hendes liv for hende, det kan hun kun selv gøre. Det er svært at se på, mens en man holder af, har et alkoholproblem. Det kan gøre rigtig ondt. Men desværre er man magtesløs, så længe den der drikker ikke ønsker hjælp eller ikke ønsker at forandre sig og at arbejde på at man får det godt med hinanden i familien. Du har ret til at vælge det der er godt for dig. Måske er det familiepleje.
I Danmark kan man ikke selv vælge om man vil i familiepleje. Det er kommunen der afgør, hvem der skal i familiepleje. For at finde ud af det, skal kommunen undersøge, hvordan der er i din familie. Det kan også være kommunen vælger at gøre nogle andre ting, for at I får det bedre i din familie. Det er ikke til at vide. Under alle omstændigheder, så synes jeg udfra det du beskriver, at du har god grund til at undersøge, om du har mulighed for at komme i plejefamilie.
For at undersøge det, skal du kontkte den kommune hvor du bor. Det kan være lidt svært at tage kontakt til kommunen og deltage i møder med dem alene. Hos Børns Vilkår kan du få hjælp til, at kontakte kommunen og du kan få en frivillig socialrådgiver med til et evt. møde med kommunen. Det kan være en stor hjælp at have en voksen med som kender kommunen og som kan hjælpe dig med at undersøge mulighederne. Du kan læse mere om den hjælp du kan få i Børns Vilkår via linket her, hjælpen hedder ‘bisidderkorpset’ http://www.bornsvilkar.dk/Raadgivning/Bisidderkorpset.aspx#.VKz7pnsdTeE.
Og her kan du læse om, hvordan du får en bisidder http://www.bornsvilkar.dk/BorneTelefonen/raadgivning/Bisidder/Saadan%20f…
Det er tydeligt at mærke, at din mor gør det svært for dig at bo med hende. Jeg synes bestemt du fortjener at undersøge muligheden for, om du kan komme i familiepleje eller på anden vis få hjælp hos kommunen.
Du og er også meget velkommen her I TUBA. Her kan du b.la. gå i gruppe med andre unge, som også har forældre der drikker. Det kan du læse mere om her http://www.tuba.dk/terapi-i-tuba
Skriv endelig igen hvis der er noget du er i tvivl om eller har lyst til at fortælle.
De bedste hilsner
Camilla, TUBA