Hej tuba,
Jeg har tidligere fra da jeg var 14-18 gået hos jer i terapi, tusind tak fordi i var der for mig. Nu nærmer julen sig igen og jeg kan allerede mærke frygten nu. Det drejer sig om at skulle holde jul med mine forældre. Jeg har besluttet mig for at ville holde jul med mine forældre, selvom det ville være meget nemmere at lade vær. Jeg har det sidste lange stykke tid boet ude, så jeg har kunne undgå min fars alkohol misbrug, og det har været så godt. Nu går jeg på højskole og slutter opholdet lige inden juleaften. Så skal jeg hjem og bo hos mine forældre over julen og holde jule aften alene med mine forældre. Julen kunne godt skabe en masse kaos i min far, og her plejer han at drikke mere. Jeg har ingen lejlighed, søskende eller partner, som sikkerhedsnet juleaften. Jeg ved ikke hvilke grænser jeg kan tillade mig at sætte for julen, det er jo mine forældres hjem. Jeg synes det er svært at tale om problemet på en måde, så det ikke bliver ubehagelig og akavet. Hvordan kan man bede om at julen bliver alkohol fri? Det er bare det samme dilemma om igen hver jul, hvorfor skal det være så besværligt at være i en familie med en alkoholiker. Vi som familie er dårlige til at snakke om det, uden det bliver meget dramatisk og sort/hvidt.
Hilsner den bekymrede

Svar:
Kære dig
Tak for dit brev. Hvor er det godt at du skriver. Du beskriver at du kan mærke frygten forude for at skulle holde jul med dine forældre, i forhold til hvordan julen kan blive med din far og alkohol. Det lyder ikke spor rart at skulle gå rundt og bekymre sig for hvordan julen skal blive. Du spørger hvordan du kan bede om at julen bliver alkoholfri. Jeg vil dele mine tanker om det med dig.
Du skriver i dit brev, at du vil holde jul med dine forældre selvom det ville være meget nemmere at lade være. Jeg tænker, at du kan tage udgangspunkt i dette når du spørger dine forældre, om julen kan blive alkoholfri. Jeg tror at det kan være en god idé at gøre det lidt i god tid, så det ikke bliver på dagen eller dagen før. Så kan du gøre det på et tidspunkt, hvor der er ro på og hvor julen ikke allerede er gået i gang. Du kan sige til dine forældre, at du gerne vil holde jul med dem og at du har et ønske om at julen bliver uden alkohol. Når du siger det, tænker jeg det vil være rigtig godt, hvis du fokuserer på hvad du har brug for og gerne vil have frem for hvad dine forældre skal gøre. Så du for eksempel siger ”Jeg har et ønske om at julen bliver uden alkohol. Jeg vil gerne være sammen med jer uden at I er påvirkede af alkohol” (eller hvad der nu føles rigtigt for dig at sige) frem for ”Jeg vil gerne have at I ikke drikker juleaften”. På den måde holder du fokus på dine behov, ønsker og grænser, og dem kan ingen tage fra dig. Det er rigtig godt at du mærker efter hvor dine grænser går. Det skal du bare blive ved med. Du skriver at du synes det er svært at vide hvilke grænser du kan tillade dig at sætte, nu hvor det er dine forældres hjem. Jeg tænker at det er vigtigt at huske at det er jeres jul, og den skal også være rar for dig.
Jeg tænker, at det kan være godt også at overveje hvad du kan gøre for at julen bliver så god som mulig for dig, hvis dine forældre drikker alligevel. Jeg ved ikke, hvor stor sandsynlighed der er for det, og jeg håber at dine forældre lytter til dit ønske. Men hvis det bliver sådan at dine forældre og særligt din far drikker i julen, er der så noget du kan gøre, for at det bliver så rart som muligt for dig at være i? Kan du give dig selv nogle pauser på en eller anden måde? Det kan for eksempel være at give dig selv lov til at trække dig, at have en aktivitet du kan lave som er god for dig, eller at have en god ven/veninde/eller en anden, som du kan ringe til hvis du får brug for det. Derudover holder TUBAs chat åbent i dagene omkring jul, fra 18-21 mandag til torsdag og fra 10-13 den 24. december og 10-14 den 25. december. Jeg håber at du får nogle gode juledage og at du ikke får brug for at skrive til os men du er mere end velkommen til at skrive til TUBA, hvis du får brug for os.
Jeg håber at mit svar har givet nogle perspektiver på dit spørgsmål.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærligst
Iben
Vil du give feedback?
I TUBA vil vi gerne blive bedre til at hjælpe unge fra familier med misbrug, det er derfor en stor hjælp for os, hvis du vil besvare fem korte spørgsmål om det svar du har fået. Du svarer helt anonymt via linket her https://docs.google.com/forms/d/1plSJRvpo-uER4rWCNmZ1sbEkHjcwcqGcDcs0J0U6UIo/edit