Hej.
Min mor fik en fødselsdepression da min lillebror blev født for 11 år siden. Dengang var jeg 3 år. Hun har drukket derfra og til august sidste år. Hun har mange gange i den periode sagt “nu stopper jeg!”, eller “jeg drikker ikke mere”, og hvergang var hun ikke til at stole på. Nu hvor hun er “stoppet”, er jeg meget i tvivl om, om jeg skal stole på hende. Eller i virkeligheden, om jeg tør? Jeg er bange for at tro på hende, og derfor blive skuffet, hvis hun skulle falde tilbage igen.
Jeg tror derfor mit spørgsmål er: Skal jeg stole på hende? Eller måske mere, om det er sikkert at tro på hende?

Svar:
Kære du
Hvor kan jeg godt forstå at du er i tvivl om, om du kan stole på din mor. Du har flere gange oplevet at hun er begyndt at drikke igen, selvom hun har sagt at hun er stoppet med at drikke.
Skal du stole på hende denne gang? Er det sikkert spørger du?
Det kan jeg ikke give dig et helt klart svar på. Jeg ved ikke om din mor stopper med at drikke denne gang eller om hun falder i igen. Du kan heller ikke vide det. Du kan tro og håbe på det, men du kan ikke vide det med sikkerhed. Jeg tænker også, at det er derfor du er i tvivl om, om du kan stole på hende? Jeg tænker at det er okay, at du er i tvivl. Du kan ikke bestemme dig for at stole på din mor, hvis du er i tvivl. Du er i tvivl med god grund.
Jeg tænker det er helt naturligt, at du er i tvivl. Kun tiden kan vise, om du kan stole på hende. Jeg ved ikke, hvor lang tid der plejer at gå, før din mor falder i igen? Jeg tænker du må se tiden an. Hvis hun efter et halvt år ikke har drukket og igen efter et år osv, vil du måske opleve at få større og større tillid til din mor. Med tiden vil du måske blive mindre i tvivl og stole mere på hendes beslutning. Hvis hun altså fortsat ikke drikker. Jeg tænker det må være sådan, at du gradvist kan føle mere tillid til din mor, efterhånden som hun lever op til den, ved at holde hvad hun lover.
Jeg ville ønske, at jeg kunne give dig en garanti for, at din mor stopper denne gang. Men det ved jeg ikke om hun gør. Lige nu er du også i tvivl. Det er okay at være i tvivl.
Det kan være rigtig svært at leve med tvivlen, for nogle er det en god hjælp, at have nogle at tale med om, hvordan de har det. Jeg ved ikke om du har nogen du taler med, om hvordan du har det? Du er altid velkommen til at skrive til brevkasse igen, hvis der er noget du ahr lyst til at spørge om. Du er også meget velkommen på chatten, hvor du kan snakke med en rådgiver eller med andre unge som har forældre der drikker. Du kan se chatten her www.tuba.dk/chat.
Til sidst vil jeg gerne sige tak for dit spørgsmål. Jeg ved at mange unge går med de samme overvejelser som dig, når deres drikkende forælder beslutter sig for at stoppe med at drikke. Jeg ved at der er mange andre unge, der vil få gavn af, at læse dit spørgsmål.
Bedste hilsner
Camilla, TUBA