Hej Tuba
Jeg skriver da min far er begyndt at drikke igen.
Han har drukket det meste af min barndom, men stoppede og gik på minesotakur da jeg var 25 efter hans arbejde sagde at han ellers ville blive fyret. Han var ædru i ca 10 år, men fik så lungekræft og efter en vellykket operation skulle det fejres med champagne. Det er så 3 år siden og forbruget er øget til at han nu drikker alene og i skjul ( ifølge vores mor).
Min bror og jeg vil gerne konfrontere ham med det, men vi ser det som sådan ikke, da vi ikke bor hjemme længere.
Har I gode råd til hvordan vi griber det an?
Mvh {navn}

Svar:
Hej {navn}
Det må være rigtig hårdt at finde ud af, at ens far er begyndt at drikke igen efter, at han har holdt sig ædru i så mange år. Derfor forstår jeg godt, at du er frustreret og har svært ved at se, hvad du skal stille op.
I dit brev skriver du, at det er jeres mor, der har fortalt jer, at han drikker igen alene og i skjul. Det får mig til at tænke på, om du har talt med hende, om det er noget, hun har forsøgt at konfrontere ham med? Som du selv skriver, bor I jo ikke længere hjemme og det er derfor ikke noget I ser. Hvis I ikke allerede har gjort det, er det måske derfor en idé at tale med jeres mor om, hvorfor hun tror, at han er begyndt at drikke igen og om det er noget, som hun har til hensigt at tage op med ham?
Jeg forstår godt, at I gerne vil konfrontere jeres far med, at I er bekymrede for ham. Som jer ser det, er det kun udtryk for, at I ønsker ham det bedste og gerne vil hjælpe ham, hvis han har et problem. Nogle gange kan nogle mennesker dog opfatte det lidt hårdt at blive konfronteret med kendsgerninger som disse. Derfor tænker jeg på, om det vil være nemmere for jer at skrive et brev til ham? Fordelen ved et brev kan også være, at man får mulighed for virkelig at overveje og gennemtænke, hvad det er, man gerne vil sige og derved ikke får sagt noget, som man ikke havde til hensigt at sige.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Ellers er du meget velkommen til at skrive ind til brevkassen igen.
Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke!
De bedste hilsner Liv, TUBA