Kære tuba jeg er en pige på 14 snart 15 år min far har været “alkoholiker” siden jeg var helt lille min far er simpelthen blevet sindsyg når han drikker så begynder han altid! At skændes med min mor og så beskylder han hende for alt muligt som hun ALDRIG har gjordt han er dobbelt morals han bliver sur hvis hun kommer hjem kl 21 (hvis hun f.eks. har hentet mig hos min farmor) men han tager selv på værtshus (tit) og kommer hjem når det passe ham for ca. En uge siden fik jeg nok min far er seriøst blevet sindsyg jeg har 2 brødre på 18 og 20 år og de er også træt af ham han gik amok truede min mor med knydtnæve så min ældste bror skubbede ham så han væltede og råbte hvad han havde gang i han har smidt min anden bror ud af huset han er kun 18 og er på SU og han smed min mor ud dagen før havde han sagt til min mor at hun snart blev smidt ud hvor jeg blev sur og råbte hvis du smider mor ud så tager jeg med mor så råbte han så gør det så slipper jeg da for at betale for jer han har ødelagt vores drivhus med en økse truer min mor på livet smider med ting vækker os midt om natten osv. Jeg vil ikke bo her længere og min far kan ikke selv se at han har gjordt noget galt jeg er virkelig inderligt sur på min far kan slet ikke tilgive min far for hvad han har gjordt…. Ved virkligt ikke hvad jeg skal gøre har sagt til min nor flere gange at jeg ikke vil bo her længere

Svar:
Kære du
Hvor kan jeg godt forstå, at du ikke har lyst til at bo hjemme længere. Det lyder så ubehageligt det du beskriver omkring din far!
Det lyder ikke til at din mor lytter til, at du ikke vil bo sammen med din far. Det bedste du derfor kan gøre er, at kontakte den kommune du bor i, fortælle dem om din situation derhjemme og spørge dem, hvordan de kan hjælpe dig og din familie. Jeg kan ikke love dig noget om, hvad der kommer til at ske. Men det er kommunens ansvar at sørge for at børn har det godt og ikke bliver udsat for trusler, vold osv. Kommunen vil formentlig undersøge, hvordan de bedst kan hjælpe dig og din familie. For at få den bedste hjælp er det vigtigt at du er ærlig omkring, hvordan du har det derhjemme.
Det kan være lidt svært, at finde ud af, hvordan man får hjælp i kommunen. I første omgang vil jeg opfordre dig til at søge på kommunens hjemmeside i den kommune/by hvor du bor. I nogle kommunener har de en ungekontakt hvor du kan ringe, skrive eller dukke op og i nogle kommuner har de en åben anonym rådgivning hvor du kan tage den første kontakt. Hvis det ikke lige er til at finde rundt i, vil jeg opfordre dig til at kontakte Børns Vilkårs bisidderordning. Der er en voksen som kan hjælpe dig med at kontakte kommunen. Du finder den her http://www.bornsvilkar.dk/Raadgivning/Bisidderkorpset.aspx#.VQHX1-EdTeE
Du er også meget velkommen til at skrive her til brevkassen igen og fortælle hvilken kommunen du bor i, så vil jeg gerne hjælpe dig.
Du kan evt skrive din mail i feltet, når du sender dit brev ind. Så kan jeg svare dig der, uden at dit svar behøver at blive offentliggjort.
Jeg synes det er rigtig stærkt gået af dig at skrive herind. Jeg håber du har mod på at tage det næste skridt for du fortjener at få hjælp.
Bedste hilsner
Camilla, TUBA