Kære Tuba
Jeg er i et forhold med den dejligste kvinde! Vi har sjældent skænderier mm. – men lige dét her emne, går ind og påvirker vores forhold meget.
JEG har brug for jeres hjælp til, hvad jeg kan gøre som pårørende – eller måske pårørende til min meget pårørte kæreste.
Som overskriften siger, så drikker min kærestes far. Faderen har drukket i det der svarer til 35 år, men har haft et misbrug i 25 år. For 3 år siden blev han erklæret ædru alkoholiker, og er inden for de sidste 4 måneder begyndt at drikke igen. Han ønsker IKKE at komme på et ophold og råde bod på det – et ultimatum er endnu ikke afgjort for familien, da det er en hård beslutning.
Mit problem ligger i, at jeg føler, at jeg står midt i hele situationen- sårbar som de andre. Først og fremmest er det min svigerfar og for det andet min sambo og bedre halvdel. Jeg føler mig lidt glemt, selvom det er min kærestes far og naturligvis påvirker hende mere.
Min kæreste har skrevet breve til sin far, men det er breve jeg ikke må læse – hvilket jeg forstår.. Men af en eller anden irriterrende grund ikke kan acceptere, da vi er så tætte?? Derudover har hun hele tiden tankerne på noget andet, hvilket giver god mening, men hun giver mig hele tiden kortfattet svar og virker ligeglad. Jeg ved, at det er grundet en masse andre ting, hun tænker på.
Jeg føler, at hendes fars alkoholmisbrug får min kæreste og jeg til at glide fra hinanden.. Det gør ondt, og jeg bliver irriterret. Det går i sidste ende ud over min sårbare kæreste som i forevejen ligger ned.
Er der noget jeg kan gøre for at blive mere rolig og hjælp min kæreste – frem for at føle, at jeg forstærker problemerne?
Mvh, mig 🙂

Svar:
Kære du
Jeg tror der er rigtig mange pårørende til ‘pårørte’, som kan kende sig selv i det du beskriver. Tak for at du deler det du oplever og føler med os.
Du beskriver rigtig fint hvor svært det er, at være den der står ved siden af. Jeg forstår det du skriver nogenlunde sådan her: Du har ikke magt til at gøre noget ved selve problemet, det er kun den drikkende der kan det. Du kan være forstående, tålmodig og rummelig sammen med din kæreste og samtidig har du et liv og et parforhold som du gerne vil have til at fungere tilfredsstillende. Men er det egentlig ok at stille krav til en kæreste der har det svært?
Det er svært at gætte på, hvad din kæreste har brug for fra dig. Måske er det en ide for jer, at få en snak om netop det? Om hvad din kæreste har brug for fra dig og hvordan du bedst bakker hende op. Derudover tror jeg også det kan være en hjælp for jer, at I får en snak om, hvad I forventer af hinanden i jeres parforhold.
Jeg tror det er vigtigt at din kæreste ved hvordan du har det og hvordan du oplever at situationen med hendes far påvirker jeres forhold. Måske har I allerede talt om det?
Mit forslag er, at I taler sammen om de her ting, indtil I begge er tilfredse. Her er et par ideer til, hvad I kan tale om.
Fortæl din kæreste at du gerne vil være der for hende og støtte hende. Spørg hende direkte, hvad hun har brug for fra dig, hvordan du bedst kan være der for hende? Bliv ved med at spørge indtil du ikke længere er i tvivl om, hvad din kæreste har brug for fra dig.
Fortæl hende hvordan du oplever, at hendes fars misbrug påvirker jeres forhold. Beskriv hvordan du oplever at I glider fra hinanden, at faderens misbrug tager hele fokuset og at du savner fokus på jer to. At du respekterer at hun ikke vil dele brevene med dig og at du samtidig er bange for at det betyder at I ikke er så tætte mere. Fortæl hende at du gerne vil være tæt med hende. Spørg hende om hun oplever det samme. Spørge hende hvad hun oplever i forhold til jer og hvordan hun har det i jeres forhold.
Måske giver det mening for jer at tale om, at det ikke er de grundlæggende følelser for hinanden der er på spil? I vil hinanden og ønsker at være sammen. Det handler om at din kærestes fars situation gør hverdagen svær for jer. Tal om, hvordan I sammen kan løse de udfordringer. Hvordan I får en god hverdag sammen, selvom din kærestes far drikker.
Måske har din kæreste, ligesom du, brug for, at I kan skabe et rum sammen, hvor I er i fokus, hvor I gør noget der er godt for jer og hvor I fokuserer på jer og ikke på den drikkende far. Måske kan I hjælpes ad med at skabe det rum. Måske er det simpelthen for svært for din kæreste at nyde livet sammen med dig, når det går så skidt med hendes svar? Det kan I undersøge sammen, ved at tale om det.
Jeg kender desværre ikke til enkle råd som kan gøre dig mere rolig, eller som med sikkerhed hjælper din kæreste. Jeg tror nøglen ligger i, at I taler sammen om, hvordan I har det og hvad I hver især har brug for, for at have det godt i jeres forhold. Jeg håber nogle af mine spørgsmål, kan bruges som inspiration til, at I får taget hul på snakken.
Du er selvfølgelig velkommen til at skrive igen og din kæreste er velkommen til et forløb i TUBA, hvis hun skulle have lyst til det.
Bedste hilsner
Camilla, TUBA