Hej min lillesøster bor hos mig og manden vores mor drikker og hun er kun 8 så hun flytte ind her. Men pt skriger hun og det ikke bare skrig det med tåre ingen tivl om hun bliver dybt ulykkeligt det sker hjemme . kun min mand kan trøste han arbejder med børn med autisme på et hjem så han er kanon til forstå hende. Hun har ikke autisme men han kan noget helt spicel for hun ender med at ligge op af ham mens han går rundt og hun bliver afslappet og man kan tydlig se hun holder fast men os hun tryg nu vi snakket om at prøve brus og se om de kan gi hende lidt glæde i livet igen er det noget i vil anbefale vi prøve. Eller findes der andet ??

Svar:
Kære du
Først og fremmest vil jeg gerne rose dig for, at du og din kæreste har taget din lillesøster under jeres vinger og er sådan en stor støtte for hende, nu hvor hun har det rigtig svært. Hvor er det dejligt at læse, at din kæreste har nogle gode pædagogiske evner, som din lillesøster har stor gavn af. Hatten af for jer!
Du fortæller, at I har snakket om at prøve Projekt BRUS for at se, om det kan give hende lidt glæde i livet – samtidig spørger du, om der findes andre tilbud. Da din søster kun er 8 år, og TUBAs terapi er for 14-35-årige, er hun desværre ikke gammel nok til at være i vores målgruppe. Da Projekt BRUS derimod er for alle under 25 år, som vokser op i familier præget af alkohol og/eller stofmisbrug, synes jeg, at det lyder til at være det helt rigtige tilbud for hende.
På hope.dk kan din lillesøster få rådgivning via deres brevkasse eller nogle af sidens gode råd til børn og unge – de har også spil og tegneserier om misbrug i familien. Hun er også velkommen til at benytte sig af TUBAs onlinetilbud; vores chat og brevkasse.
Jeg håber, jeg har givet dig nogle ideer – eller bekræftet dit eget forslag om BRUS – så I føler jer rustede til at opsøge yderligere hjælp til din lillesøster. Ellers er du/I velkommen til at skrive herind igen. Endnu en gang et stort skulderklap for at I hjælper hende og tager hende alvorligt!
De bedste hilsner
Mette, TUBA