Hej, jeg er en pige på 20, min mor har alkohol problem, dårlig ryg m.m jeg ved ikke om det er et rigtigt sted at skrive til.
Min mor har et alkohol problem, dvs. hun drikker ca. 1-2 liter om dagen, hvis det er slemt. Hun kan ikke gøre meget pga hendes ryg er meget dårlig. Hver gang jeg siger fra over for hende bliver hun meget sur og irriteret, så begynder hun at true med selvmord.
Fordi jeg har bare at gøre som hun siger når hun siger det, men hvis jeg siger noget igen til hende så er jeg den onde, som behandler hende meget dårligt. Hun havde selv sagt for noget tid siden at vi skulle hjælpes ad, men det er efter hånden kun mig der skal lave alt mens hun sidder og gætter kryds og tværs. Så kan det godt være der er nogel der mener at jeg beklager mig, men jeg mener ikke selv at jeg beklager mig, jeg vil bare havde at min mor stopper med at true mig med selvmord hver gnag jeg siger fra over for hende.
Skal hun indlægges på psykisk afdeleing? Hun får meget medicin mod depression og meget andet. Hun har været indlagt en gang, hvilket var en dårlig oplevelse for hende.
Da jeg nævnte til hende at jeg ville flytte sammen med min kæreste når jeg har fået min uddannelse, fik ejg af vide at det blev over hendes lig. At hun ville gegå selvmord hvis jeg flyttede fra hende.
Vi skændes rigtig meget over ingen ting, og hun vil havde at jeg skal flytte. (Det tager hun I sig igen, men uden at sige det)
Hun har dog 2 kvindelige hjælpere der komme og snakker med hende 1-2 gange om ugen.
Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op!

Svar:
Hej Kvinde 20 år
Tak for dit brev.
Den situation, du står i, er efter min mening helt urimelig. Jeg forstår godt, hvis du både er i tvivl og føler dig belastet.
Som jeg forstår dit brev, er din situation sådan, at
1) Din mor er fysisk syg, har store psykiske problemer og et alvorligt alkoholproblem.
2) Din mor har store psykiske udsving og er svær at blive klog på: Det ene øjeblik angriber hun dig og bebrejder dig og vil smide dig ud – det næste kan hun ikke undvære dig og truer dig med selvmord, hvis du forlader hende.
3) Du har forsøgt alt muligt for at hjælpe hende, og I har lavet nogle aftaler. Men din mor holder dem ikke, og du kommer ingen vegne. Du ønsker bare, at hun skal stoppe med at true dig med selvmord, hver gang du siger fra over for hende og forsøger at få styr på dit eget liv.
Du spørger, om din mor burde indlægges.
Det kan jeg ikke vurdere ud fra det, du har skrevet. Det er op til en læge eller en psykiater at vurdere den slags. Men hvis hun faktisk er selvmordstruet (eller til fare for andre), skal du kontakte hendes egen læge, en psykiatrisk skadestue eller politiet. Det ansvar skal du ikke stå med selv. Det er der ingen, der kan holde til.
Og så skriver du: ”Jeg ved ikke, hvad jeg skal stille op.”
Jeg forstår søreme godt, hvis du er forvirret og i klemme. Desværre har jeg ingen nemme løsninger på din meget vanskelige situation. Men jeg har nogle tanker, og dem vil jeg gerne dele med dig.
– Din mor har brug for professionel hjælp. Du har forsøgt at hjælpe hende, så godt du kunne. Måske har du stadig lyst til at gøre, hvad du kan. Måske er dine kræfter ved at slippe op. Uanset hvad, så KAN du bare ikke bære det ansvar selv. Jeg kan forstå, at hun har to kvindelige hjælpere, der kommer hos hende. Har du snakket med dem om alt det, du oplever? Det vil jeg foreslå, at du gør. På den måde deler du ansvaret med nogle andre og bliver forhåbentlig en smule aflastet. Din mor har måske brug for hjælp fra kommunens Misbrugscenter. De har pligt til at hjælpe hende, hvis hun henvender sig. Hvad de psykiske problemer angår, skal hun snakke med sin egen læge. Men hun kan kun få hjælp, HVIS HUN SELV ØNSKER DEN og aktivt vælger den til. Hvis hun vælger at benægte sine problemer og afvise den hjælp, hun kan få, er der desværre intet, du kan gøre ved det.
– Du har ret til dit eget liv. Accepter din afmagt.
Hvis du bliver ved med at lytte til din mors trusler og lade dig styre af dem, kan du risikere at miste mere og mere styring over dit eget liv. Jeg har desværre set det ske alt for mange gange. Unge, der kæmper og kæmper – uden at de kommer nogen vegne – med deres forælders liv og problemer. Og så opdager de en dag, at deres eget liv er gået dem forbi. Det dur ikke. Og det hjælper ikke nogen. Jeg vil derfor opfordre dig til at acceptere din afmagt: Du KAN ikke sørge for, at din mor ikke truer med selvmord – og du KAN ikke sørge for, at din mor ikke begår selvmord. Begge dele kan hun gøre, hvis hun vil. At hun vil have dig til at tro, at det er DIG, der bestemmer, er snyd. HUN træffer det valg. Ikke du. Jeg håber aldrig for dig, at det sker – men det er kun hende, der er herre over det. Efter min mening er det bedste, du kan gøre, at lægge ansvaret for din mors liv tilbage til hende selv (og evt. nogle professionelle hjælpere), sætte den grænse, som du mærker så tydeligt, og investere din livsenergi i dit eget liv med din kæreste og i din fremtid.
Jeg ved, at alt det her er meget nemmere sagt end gjort. Det er jo ikke mig, der står midt i det. Jeg håber, at du alligevel kan bruge det til noget og måske føle dig støttet og opbakket. Det har i hvert fald været min mening.
Jeg håber for dig, at du lykkes med at finde en løsning, som du kan leve med – og at du finder nogen, der kan hjælpe dig videre. Du er altid velkommen i TUBA – enten her i brevkassen, i chatten eller til en forsamtale og et eventuelt samtaleforløb i en afdeling i nærheden af dig.
De bedste hilsner
Jeppe