Hej
Hvor går jeg hen, når min søn kun er 9 år gammel? Hans far drikker i perioder, men vil ikke rigtig være ved at det er alkoholen der er problemet, og derfor kan vi ikke rigtig tale om det. Jeg er af en anden holdning og kunne godt tænke mig at han fik lov til at tale med nogen om at hans far dukker op og er ædru og tror han kan redde hele verden og i andre periode kan min søn ikke ringe til ham fordi han lukker sig inde.
Jeg er rådvild og vil bare så gerne have nogle værktøjer til at hjælpe min søn i stedet for at han skal gå med det alt for længe
Tak

Svar:
Kære du
Tak for dit spørgsmål. Det er dejligt at se, at du tager din søns fars alkoholmisbrug alvorligt og rækker ud efter hjælp til din søn!
Desværre er TUBA kun for 14-35-årige – derfor er din søn på 9 år for ung til at starte i forløb ved os i TUBA. Jeg vil derfor råde dig til at henvende dig ved kommunen, som har behandlingsgaranti til børn af misbrugere. Kommunen kan oplyse dig om, hvilke tilbud de konkret har.
Jeg lægger mærke til at du skriver, at du “gerne vil have nogle værktøjer til at hjælpe din søn”. Hvis du selv har lyst til at lære noget om, hvilke følgevirkninger og mønstre der gør sig gældende for børn af misbrugere, er du altid velkommen til at deltage i TUBAs drop-in møder, som har forskellige temaer. I forhold til din og din søns situation tænker jeg at særligt “Alkohol- og stofmisbrug: familiedynamikker” og “Skyld og skam” måske kunne være relevant for dig. Hvis det lyder spændende, kan du læse mere her: https://tuba.dk/alle-begivenheder . Disse begivenheder er gratis og for alle.
Jeg håber, at jeg har givet dig ideer til nogle handlemuligheder, som du føler at du kan bruge.
De bedste hilsner
Mette