Hej.
Jeg har et spørgsmål angående omkring TUBA og misbrug. Vi har snakket et par gange om TUBA i min klasse, men det har altid været om hvordan de hjælper angående alkoholmisbrug osv. Det jeg gerne vil vide er om min fars konstant brug af sin computer kan betegnes som misbrug. Efter mine forældre gi fra hinanden spurgte jeg min mor omkring det, og hun sagde det kunne det godt. Den skide computer blev altid sat højere op end mig og min lillesøster. Den fik sku sit eget hjørne i vores lillebitte to værelses lejlighed. Den blev også altid brugt som undskyldning så han kunne slippe for at være sammen med os hvis vi tænkte at nu skulle vi på museum sammen eller sådan noget. Det var altid:
“Hey far vil du med til det her?” “Det kan jeg ikke jeg skal spille den her kamp færdig”
Eller:
“Så er der mad!” “Ja ja, jeg skal lige klare den her bane”
Jeg ved ikke om det bare var ham der var skide asocial eller hvad, men jeg ville være rart at høre fra nogle professionelle før jeg hopper til nogle konklusioner.
Hilsner fra den 16 årige pige

Svar:
Kære du
Tak for dit brev. Hvor er det dejligt at høre, at I har snakket om TUBA i din klasse – og hvor er det godt, at det har sat nogle tanker i gang hos dig.
Desværre fortæller du også, at din far altid har spillet meget computer. Faktisk så meget at han ikke har deltaget i særlig mange ting, fordi han ‘lige skulle spille en kamp færdig’. Som jeg forstår dit brev, vil du gerne høre, om din far er computerafhængig – jeg skal forsøge at svare dig så godt jeg kan.
WHO er dem, som udarbejder og bestemmer, hvilke kriterier og kendetegn man skal opfylde for at få en diagnose. De har netop bestemt, at man skal kunne få diagnosen “computerafhængig”, så din mor har fuldstændig ret, når hun siger, at din fars brug af sin computer kan betegnes som en afhængighed og et misbrug. Desværre hjælper vi i TUBA kun børn og unge af forældre med alkohol- og stofmisbrug.
Da vi i TUBA kun hjælper børn og unge af stof- og alkoholmisbrug, og din far er computerafhængig, er du desværre ikke i vores målgruppe. Men når jeg læser dit brev, kan jeg se, at det er rigtig mange af de samme mekanismer, der gør sig gældende; du beskriver, at “den skide computer blev altid sat højere op end mig og min lillesøster”, og den følelse ved jeg, at mange børn og unge i TUBA kan nikke genkendende til. I TUBA plejer vi at sige, at der er tale om et misbrug, når barnet synes, det er et problem – og som jeg forstår dit brev, synes du, at det er et problem. Dine frustrationer er derfor helt forståelige, og du har selvfølgelig også krav på at få hjælp, selvom du ikke lige er i TUBAs målgruppe.
Selvom TUBA kun henvender til børn af forældre med alkohol- og stofmisbrug, tænkte jeg, at det måske kunne være noget for dig at tage til et af vores drop-in møder. Her er alle velkomne, og jeg tænker, at du måske kan genkende dig selv i nogle af problematikkerne, der bliver taget op. Jeg kan desværre ikke se, hvilken kommune du bor i, så jeg kan ikke lige hjælpe dig med, hvilke drop-in tilbud der er i din kommune, men du kan se det her: https://tuba.dk/alle-begivenheder .
Hvis du føler, at du har brug for hjælp eller nogen professionelle at snakke med, vil jeg anbefale dig at tage kontakt til Center for Ludomani, som har pårørendeforløb; dem kan du læse om her: https://ludomani.dk/pårørende . De vil helt sikkert vide, hvordan de kan hjælpe dig.
Hvis du ikke har lyst til, eller ikke føler dig klar til at få professionel hjælp, kan du kontakte cyberhus.dk , som er et online “klubhus” med både brevkasse og chat – her hjælper de børn og unge med alle mulige problemstillinger.
Jeg håber, jeg har givet dig nogle inputs til, hvad du kan gøre og at du har fået svar på, om din far er ‘computermisbruger’. Jeg ønsker dig det bedste.
De bedste hilsner
Mette, TUBA