Hej TUBA,
Jeg føler at efter min fars drikkeri stoppede for at par år siden, da udviklede jeg nogle dårlige vaner/uhensigtsmæssige mønstre og tanker i mit liv, der fylder mere og mere for mig. Jeg bliver hurtigere jaloux, føler mig hurtigt ensom og anderledes og er ofte bange for at blive forladt – både i venskaber og kæresteforhold. Min nuværende kæreste er enormt sød og forstående, men jeg tror ikke han helt forstår omfanget af mine negative tanker, da jeg har skjult noget af det for ham. Han kender til at min far tidligere har drukket, men jeg har endnu ikke nævnt for ham min tendens til jalousi, da jeg føler det er meget skamfuldt og ubegrundet – faktisk helt irrationelt… Det gør mig så ked af det. Jeg er ikke voldsomt jaloux overhovedet, men føler stadig at når følelsen kommer, så fylder den meget.
Er det normalt at have det sådan?

Svar:
Kære du
Jeg vil starte med at sige, du virker som en pige med stor indsigt i, hvorfor du oplever og føler som du gør. Dét, at have forståelse for, hvorfor man reagerer på en bestemt måde, gør det letterere at handle på det og finde en hensigtsmæssig måde at håndtere det på. Jeg tænker derfor du allerede har taget første skridt på vejen.
Du fortæller i brevet, om din far som har haft et alkoholmisbrug, som han idag er kommet ud af. Du beskriver en sammenhæng mellem din fars alkoholsmisbrug og din egen udvikling af tanker, som leder dig til jalouxi, ensomhed og angsten for at blive forladt. Jeg tænker at dine tanker om en sammenhæng mellem de to ting kan være helt relevante. Du beskriver ikke yderligere om din fars misbrug, men jeg antager det har haft stor indflydelse på din opvækst og formentlig også været indgribende igennem din egen udvikling fra barn til ung voksen.
Når man oplever svigt fra en nærtstående person, som ens forælder, vil det for mange følge en videre I livet. Jeg tænker at din fars alkoholmisbrug kan have medført til flere svigt og gjort dig usikker på hvorvidt du kunne stole på ham og have tillid. Et alkoholmisbrug kan gøre en utilregnelig og tage så meget over for personen, at vedkommende ikke tænker over konsekvenserne af ens handlinger samt ikke formår at leve op til det ansvar, man f.eks har som far overfor sine børn. Jeg tænker dine negative tanker kan være på baggrund af svigt fra din far. Det er for mange børn og unge en konsekvens af at have haft misbrug så tæt inde på livet og derfor oftes en naturlig reaktion på de negative oplevelser og minder man har med sig. Svigt kan medvirke til stor usikkerhed, hvilket jalousi I mange tilfælde også er årsagen til.
Jeg tænker det kan være gavnligt for dig at tale med din kæreste omkring dine tanker og få sat ord på årsagen til dine reaktioner samt de følelser du oplever. Det kan opleves som en lettelse at sætte ord på tingene og I sig selv gøre det lettere at håndtere. Samtidig kan det formentlig hjælpe dig og din kæreste til sammen at håndtere de følelser du oplever. Din kæreste vil få større mulighed for forståelse og samtidig kunne støtte dig når følelserne tager over. Du fortæller din far er ude af sit misbrug. Hvis I idag har et godt forhold til hinanden og du føler dig tryg ved ham, kunne det måske også hjælpe dig at tale med ham om den måde, hans alkoholmisbrug har påvirket dig på og sammen sætte ord og ytre tanker om hvordan det påvirker dig idag. Hvis din far og du selv er I stand til at tage denne snak, kan det måske også hjælpe dig til at forstå hvorfor du oplever de følelser og tanker som du gør og samtidig få lettere ved at håndtere det.
Jeg vil slutte af med at huske dig på, at selvom det kan være meget grænseoverskridende at sætte ord på ens tanker og følelser, gør det kun en stærkere og mere bevidst omkring en selv samt bedre grundlag for at kunne hjælpe en selv videre. Samtidig er støtten fra ens nære afgørende. Selvom det for mange kan være svært at udtrykke sig om sin sårbarhed vil man oftes opleve, at ens nære, som for dig din kæreste, har stor respekt for at man springer ud i det og derfor også kun er interesseret i at hjælpe en på vej videre og igennem det der er svært.
Du er altid velkommen til at kontakte TUBA igen. Du kan evt. prøve chatrådgivningen, hvor der er mulighed for at møde andre unge, som har stået i lignende situationer. For nogen hjælper det at tale med andre, som ved hvordan det føles at gennemleve de ting man selv har oplevet.
Venlig hilsen
Malene, TUBA