hej mine forældre drikker ikke mere men når jeg samvær med dem bliver jeg vred virklig vred og ender med at gå. min sagsbehandler har os set det og stoppet samværet vi har prøvt hjemme ved min plejefamilie men jeg afviser dem mine mindre søsken gider dem godt men hvorfor har jeg det sårn jeg betragter jo min plejefamilie som min mor & far

Svar:
Kære du
Tak for dit ærlige brev. Jeg er sikker på, at andre i TUBA kan genkende følelsen af at være vred på sine forældre, selvom de er stoppet med at drikke. Du spørger om, hvorfor du føler vrede over for dine forældre, selvom de er stoppet med at drikke – jeg vil forsøge at svare dig, så godt jeg kan.
Når jeg læser dit brev, får jeg øje på to temaer: tilgivelse og vrede. Netop de to temaer er nogle, som rigtig mange børn af misbrugere arbejder med – det er nemlig helt naturligt at være vred på sine forældre, selvom de er stoppet med at drikke. Måske føler du ikke, at dine forældre har forstået, hvor meget de har såret dig? Måske har du brug for længere tid, så du kan føle dig sikker på, at dine forældre ikke falder i (og sårer dig) igen? Du kan bedst selv mærke, hvorfor du stadig har disse følelser – du skal bare vide, at de er helt naturlige. Der er derfor ikke et svar på, hvornår man bør tilgive. Det skal du gøre, når du føler dig klar til det – også selvom der kan gå længere tid end ved dine søskende.
TUBA har engang lavet en video, som viser en bilulykke. I bilen sidder et barn og barnets forældre. De er kørt galt, og der kommer en ambulance for at hjælpe – men ambulancen henter kun forældrene, mens barnet sidder alene tilbage i den smadrede bil. Budskabet med videoen var, at det ikke er nok at hjælpe forældre ud af deres misbrug – for barnet har ligeså meget brug for hjælp, efter at være vokset op med misbrugende forældre. Jeg tænker, om du mon sidder med en følelse af at være blevet efterladt til dig selv, mens dine forældre fik hjælp?
Da dine søskende er yngre end dig, har de måske ikke været ligeså påvirkede af dine forældres misbrug. De har måske været så små, at det har været svært for dem at gennemskue, hvad der skete og hvorfor. Det giver derfor god mening for mig, at du som den ældste har sværest ved at håndtere det. Det er vigtigt for mig at fortælle dig, at der ikke er nogle af jer, som reagerer ‘forkert’, selvom I reagerer forskelligt. Det er helt naturligt, at mennesker håndterer svære følelser og oplevelser på forskellige måder.
Jeg lægger mærke til, at du skriver “jeg betragter jo min plejefamilie som min mor og far” – hvor er det bare dejligt, at du har fået et stærkt bånd til din plejefamilie. Måske kan du bruge dem til at snakke med om dine følelser. Tilgivelse og vrede er nemlig nogle svære følelser, som kan være hårde at stå alene med. Du skal derfor vide, at du er velkommen til at starte i et forløb hos os i TUBA, hvis du skulle få lyst til det. Du kan læse mere her: https://tuba.dk/hjælp.
Jeg håber, at jeg har givet dig nogle bud på, hvorfor du stadig føler vrede over for dine forældre. Hvis ikke, er du meget velkommen til at skrive ind til brevkassen igen. Du er også altid velkommen til at kontakte vores chat, som har åbent mandag, onsdag og torsdag kl. 18-21: https://tuba.dk/chat.
Jeg ønsker dig det bedste.
De bedste hilsner
Mette, TUBA