Hej,
Min bror og jeg har endelig taget en beslutning. Vores mor skal have et ultimatum, for at hun kan komme ud af sit misbrug af alkohol MEN! Skal der ikke arrangeres et sted hvor hun kan komme hen, inden, at vi stiller hende ultimatummet set hun nu gerne vil i behandling? Jeg mener, hvis hun nu går med til at ville i behandling og vi ikke har nogle steder hun kan komme i behandling med det samme, så er der vel større chance for, at hun springer fra når vi endelig har fundet et sted? Det er bare en tanke jeg har gjort mig, kunne godt tænke mig og vide, hvad “first step” ligesom er, før man stiller ultimatummet overfor en person. Hvordan griber man det an, helt til at starte med?
På forhånd tak.

Svar:
Kære du
Jeg er noget i tvivl om, hvad jeg skal svare dig og din bror. Det er jeg fordi, jeg ikke ved så meget om, hvad der virker for den drikkende, når de pårørende stiller et ultimatum. I TUBA arbejder vi ikke med dem der drikker, jeg tænker derfor, at I vil kunne få et bedre svar ved f.eks. at henvende jer hos alkoholbahandlingen i den kommune I eller jeres mor bor i. De har erfaring med behandling til alkoholmisbrugere og ved helt sikkert mere om, hvad der er ‘first step’, når man stiller et ultimatum.
Det jeg ved noget om er, hvad der kan være relevant at overveje for jer som pårørende, inden I stiller et ultimatum. Meget af det har I sikkert allerede taget stilling til, jeg skriver lidt til jer om det og så kan I bruge det, hvis I kan.
Hvad går ultimatummet ud på? Hvad er konsekvensen, hvis jeres mor ikke vælger at gå i behandling? Mange siger, at de ikke længere vil se den drikkende, hvis den drikkende ikke tager imod hjælp. Nogle sætter tid på, hvor længe de ikke vil se den drikkende, måske 3 måneder, 6 måneder, 1 år, 3 år osv. Det er vigtigt at huske på, at et ultimatum til jeres mor også er et løfte til jer selv. Hvis jeres mor ikke gør som I ønsker ved hjælp af ultimatummet, så skal I gøre det I har bestemt jer for. I skal være klar til, at udleve de konsekvenser I stiller op i ultimatummet. Måske er det også en god ide, at forholde jer til, hvad I vil gøre, hvis jeres mor i første omgang tager imod jeres ultimatum om at få hjælp, men senere falder i. Min erfaring siger mig desværre at der er stor sandsynlighed for, at jeres mor enten ikke vil tage imod ultimatummet eller vil falde i igen sidenhen. Det siger jeg ikke for at tage modet fra jer, men for at I kan være forberedte på det, hvis det sker.
Jeg ved ikke, hvad det er for et ultimatum I tænker at stille op for jeres mor, men jeg tror det er en god ide at I er opmærksomme på om I er klar til at tage de konsekvenser det medfører, hvis jeres mor ikke går med til behandling.
Det er, hvad jeg kan byde ind med herfra. Jeg vil klart opfordre jer til at opsøge en alkoholbehandling eller et behandlingshjem, som har erfaring med at arbejde med de drikkende. De vil kunne fortælle jer om der er gode ‘first steps’ osv.
Held og lykke
Camilla, TUBA