Jeg er en pige på 30 år som er vokset op med forældre, som var/er alkoholikere. Min far drak fra han var 18 år og frem til hans død som 53 årig i 2009. Min mor har drukket i perioder men er aldrig holdt helt op. I lange perioder var de begge påvirkede og var aggressive overfor hinanden og vi børn var vidner til det og også fredsmæglere.
Der var megen angst og tumult op gennem min opvækst. Jeg har været meget bange for, hvordan og hvornår mine forældre skulle dø og jeg har jo altid vidst, at de nok ikke er der, når mine kommende børn en dag har brug for deres bedsteforældre.
Her de senere år er det kommet til udtryk i en udpræget dødsangst. Jeg er helt latterligt bange for, at min kæreste gennem 7 år skal dø fra mig. Er han 10 min forsinket på vej hjem fra arbejde og ikke giver mig besked, så kommer tankemylderet sommetider;: er han kørt galt, hvornår ville jeg få besked om det, hvad gør vi med lejligheden og hvis jeg pludselig er gravid etc. Jeg kan få åndenød og går helt i panik. Det sker oftere og oftere og sommetider også nogle gange allerede inden han har fri og er på vej hjem. “hvad nu, hvis han dør på vej hjem”-tanken har ramt mig alt for mange gange.
Hvis han er i byen med sine venner, sover jeg dårligt nok før han er hjemme fordi jeg er bange for at han falder i vandet og drukner.
Jeg er ikke bange eller bekymret i samme grad for andre – heller ikke min familie. Kun ham. Er det normalt? Jeg er ikke bange for, om jeg selv dør – kun ham.

Svar:
Kære du
Det lyder rigtig hårdt at have det som du beskriver, det må bestemt ikke være rart. Du spørger om det er normalt at have sådan en dødsangst, det er det ikke. Men set i lyset af, hvad du fortælle om din opvækst, så giver det på en måde god mening, at du er bange for at miste. Det er almindeligt at man kan have det sådan, når man er vokset op med drikkende forældre. Du skriver at du altid har været bange for, at dine forældre skulle dø. Måske har du også oplevet at blive forladt, måske fysisk af dine forældre eller måske i den forstand, at de ikke har været der for dig, når du har haft brug for dem. Dine forældres alkoholmisbrug udgør formentlig en reel risoko i forhold til at de kan komme til at dø af det. Jeg tænker at dine erfaringer er med til at gøre, at du har den dødsangst idag.
Jeg tror at du kan arbejde med den, hvis du har lyst til at have det på en anden måde? Noget af det arbejde, vil gå ud på, at prøve at adskille dine erfaringer fra tidligere fra dit liv nu. Jeg vil anbefale at du arbejder med din dødsangst i terapi, hvis du har lyst til at arbejde med den? Det kan du bl.a. gøre her i TUBA, du kan finde en afdeling i nærheden af dig her. Det er gratis at gå i TUBA. ALternativt kan du selv opsøge en privatpraktiserende psykolog eller terapeut.
Jeg ønsker dig alt det bedst
Camilla, TUBA