Hej jeg har, oftet selvmordstanker, når jeg får disse tanker er det oftest om aften! Eller når jeg virkelig synes mine forældre er uretfærdige! Eller jeg bare ikke orker noget som helst! for det meste orker jeg bare ikke livet mere, og har bare mere lyst til at begå selvmord, men fra disse tanker og til hvordan jeg vil gøre det, kommer jeg altid til at tænke på min familie… Og hvordan de må have det bag efter! Og jeg tør bare ikke at gøre det!

Svar:
Kære du
Hvor lyder det bare ikke rart at have det som du har det, hvor du bare ikke orker livet mere og har lyst til at begå selvmord. Du skriver også, at du abre ikke tør begå selvmord, du skriver at du tænker på, hvordan din familie ville have det uden dig.
For manges vedkommende, når de ikke orker livet mere, hænger det sammen med nogle bestemte ting i livet som de ikke orker, noget de ønsker er anderldes end det er. Jeg ved ikke om det er sødan for dig? Kan du få øje på nogle kokrete ting i dit liv, som du ville ønske var anderledes? Hvis du kan, giver det måske mening for dig at begynde at overveje, hvordan du kan få de ting i dit liv som du ønsker dig?
Det er ikke sikkert det er løsningen for dig. Jeg kan desværre ikke give dig et enkelt råd, der får dine selvmordstanker til at forsvinde.
Jeg kender et andet sted, hvor de har stor erfaring med at tale og skrive med unge som dig. Jeg ved at de vil kunne give dig flere perspektiver end jeg. Jeg vil derfor klart anbefale dig at skrive eller ringe til dem. De hedder Livslinien og du kan finde dem her www.livslinien.dk
Jeg har stor respekt for at du har henvendt dig her, godt dået at du har skrevet herind! Jeg håber meget du har mod på at henvende dig hos livslinien, hvor de har erfaring med at hjælpe andre ungem der har det, som du beskriver at du har det.
Bedste hilsner
Camilla, TUBA