Kære tuba.
jeg bor hos min mor og det har jeg gjort siden jeg var 5 år…. ser min far hver anden weekend og så i ferier. Men jeg er meget meget ked af det. Og det har jeg være ti lang tid . Jeg har altid skændes meget med min mor. Og det tager virkelig ondt på mig . Jeg føler mere at hun er som en veninde inden en mor. Og min far drikker . Men drikker sig ikke fuld . Han kan bare godt lig øl og vin. Og drikker de hver dag…. men hver gang at han er sammen med min farmor fx… så skal der altid drikkes meget og de skal være fulde og de skal være kede af det og tude. Og hører triste sange. Og jeg er så træt af det . For det såre mig virkelig . Men problemet er bare at jeg kan ikke stoppe med at se ham for jeg elsker ham . Men jeg ville bare ønske at en gang imellem at det måske var vand eller så noget og ikke øl eller vin osv. Også min storesøster på 20 år. Synes at det bliver for meget en gang imellem. Og der er ikke så mange der ved noget om det ved . For det er ikke noget jeg er stolt af. Og det har også taget meget på min skole gang… roligt sagt jeg er dum som en dør. Jeg kan ingen ting…. og så føler jeg mig bare virkelig alene og ensom. Og føler virkelig ikke der er nogen der forstå mig. Der måske stavefejl i. Er ikke lige den bedste til og stave. Men håber i forstår. Og hvis det ikke er nok info så skriver i bare at i godt vil have mere, knus den knuste pige

Svar:
Kære dig
Hvor er det godt du skriver her til brevkassen, meget modigt og meget klogt, og et helt tydeligt bevis på, at du på ingen måde er dum som en dør, og du kan formulere dine følelser, dine tanker og beskrive hvad der foregår i din familie, jeg syntes du kan rigtig meget.
Når jeg læser din historie, så tænker jeg, at det som sker i din familie på ingen måde er rart for dig, og at du ikke rigtig har lyst til at tale med nogen fordi, som du skriver, ikke er stolt over det som foregår, og det ikke at tale med nogen er med til at du oplever dig helt alene og ensom, og det kan jeg bare rigtig godt forstå, det er en meget udfordrende situation du er i, og det er svært.
Jeg tænker du bliver rigtig ked af det når din far og farmor sidder der og lytter til sørgelige sange og drikker sig fulde og tuder. Måske du ville ønske at de i stedet havde lyst til at hygge sig sammen med dig og I kunne være som en almindelig familie, uden at der er alkohol på bordet, og måske endda lytte til glade sange sammen.
Mon du kan tale med din far om hvordan du har det når han drikker, tror du at du kan fortælle ham det som du her fortæller mig? Mon han ved hvordan du har det? Kan du måske fortælle ham at du elsker ham og derfor ikke bare vil stoppe med at se ham, og at du bliver ked af det, også fordi du kun er der hver anden weekend, og det ville være så rart for dig, hvis I kunne lave noget sammen som var uden alkohol, tror du han vil lytte til dig?
Du beskriver i dit brev at det hele også har taget på din skole gang, og her skal du vide at det er meget almindeligt at opleve besvær med indlæring når man er presset der hjemme af problemer i forhold til forældre som drikker. Og når du på samme tid oplever mange skænderier med din mor, og at dette gør meget ondt på dig, så er der altså ikke noget at sige til, hvis du oplever at det er svært at følge med i skolen. Mit råd til dig i den forbindelse er at tale med din klasselære om hvor svært du syntes det er at gå i skole, og måske hvis du er tryg ved din lærer, at fortælle om dine problemer der hjemme, jeg tænker at du har brug for at der er en voksen du kan tale med om de problemer du har og en voksen som kan og vil hjælpe dig, ellers bliver det alt for svært at være dig, og det er ikke meningen at du skal gå og bære alt det alene, du har brug for hjælp.
Jeg håber at du føler dig forstået, og hvis du har lyst til at skrive igen, og har mod på det, så er du hjertelig velkommen.
Du har også den mulighed at bruge vores anonyme chat rådgivning, den har åben mandag, onsdag og torsdag fra kl.18.00 til 21.00 her kan du chatte med en rådgiver, som gerne lytter til dig og støtter dig. Du er meget velkomme!
Med ønsker om alt det bedste til dig fremover.
Kærlige hilsner
Jette – Tuba