Hej Tuba,
Min mor drikker nogle gange. Det er meget svært at have en kontakt til min mor, fordi hun hele tiden skriver til mig og ikke kan huske. Hun skuffer mig rigtig tit fordi hun ikke kan overholde de aftaler vi laver. Det gør mig meget ked af det at kontakten er så dårlig. På den ene side vil jeg gerne beholde kontakten så jeg kan følge med i hvordan hun har det og på den anden side, så er det hårdt fordi hun er svær at være sammen med. Jeg føler jeg skal tage en beslutning, om enten at droppe kontakten helt eller blokere hende på min tlf, så jeg stadig har lidt kontakt med hende, men selv kan styre hvordan og hvor meget. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Kære du.
Først og fremmest vil jeg fortælle dig, at jeg er glad for, at du skriver herind. Det lyder til, at du står i et rigtigt svært dilemma, og jeg kan godt forstå, at du har haft brug for at skrive dette brev.
Du spørger, hvad du skal gøre i forhold til din mor. Du skriver, at du overvejer at droppe kontakten til din mor helt eller blokere hende, så du stadig kan have lidt kontakt med hende, men bedre selv styre hvordan og hvor meget. Jeg kan desværre ikke sige, hvad du skal gøre i din situation, men jeg vil gerne dele mine overvejelser og tanker i forhold til det.
En af de muligheder, du overvejer i forhold til din mor er at droppe kontakten til hende. Jeg tænker, at du helt sikkert har mange gode grunde til at overveje dette. Måske tænker du, at det at droppe kontakten kan medføre, at du oplever færre skuffelser og måske mindre bekymringer? Men det kan også være, at du vil blive mere bekymret, fordi du ikke kan tjekke op på, hvordan din mor har det?
Den anden mulighed du beskriver, er at blokere din mor, så du stadig kan have lidt kontakt med hende og bedre selv kan finde ud af hvor lidt og hvor meget. Jeg kommer til at tænke på, om du mon allerede har gjort dig nogle tanker om, hvordan det ville være for dig at gøre det? Måske ville du tale med hende om, hvad dit behov er i forhold til jeres relation? Måske ville du bare gøre det og så se, hvordan hun ville reagere på det?
Du har uden tvivl allerede gjort dig rigtig mange tanker om, hvad du skal gøre. Og det lyder til, at der måske er så mange tanker om det hele, at det er svært at finde hoved og hale i dem. For at skabe et overblik over tankerne kunne du måske prøve at lave en liste med fordele og ulemper ved de muligheder, du selv har foreslået. Er det mon noget du kunne forestille dig at gøre, og som du tænker kunne være hjælpsomt?
Det lyder til, at du har en stor omsorg for din mor og bekymrer dig for hende. Og når man har det og samtidig står i et dilemma som dig, så kan det være hjælpsomt at snakke med nogen, man er tryg ved. Taler du mon med nogen om de tanker du går og gør dig? Jeg ved, at det for rigtig mange unge kan være svært at tale om, men at når man får taget sig mod til det, kan det være rart. Rigtig mange oplever, at når de deler det med nogen, kan de føle sig mindre alene med deres tanker, følelser og bekymringer. Måske gør du det allerede?
I hvert fald er det vigtigt for mig at sige, at det vigtigste er, at du mærker efter, hvad der føles rigtigt for dig – uanset hvad du vælger eller ikke vælger. Jeg kan læse, at du står i en kæmpe indre konflikt, og jeg synes, du er modig, at du skriver. Jeg tror på, at du kan gøre det, der er bedst for dig.
Kærlig hilsen,
Iben