Hej.
Jeg står i et dilemma omkring min mor og hendes nye kæreste. Min mor blev for 3 år siden skilt fra min alkoholiske far, og dette var til alles store glæde. Min mor har nu fundet sig en ny kæreste. Jeg er vokset op med at min mor aldrig rigtig har drukket til andet end begivenheder, men efter denne nye kærste er kommet til (og flyttet ind!?!) ryger der en flaske vin hver aften og i weekenderne er det to eller mere. Jeg har en lillebror på 15 som en gang i mellem skal til fest og derfor køres og hentes til og fra festen. Jeg har stået i situationer hvor jeg har valgt at blive hjemme, fordi jeg vidste der ville ryge et glas eller tre indenbords så min mor ikke ville kunne køre. Jeg står i det dilemma at jeg ikke ved om jeg skal kommenterer på det at de drikker en flaske vin hver aften? Jeg har flere gang smidt en hentydning når jeg også blev tilbud et glas vin med sætningen “nej, jeg synes ikke man skal drikke i hverdagen”. Jeg har vendt problemstillingen med min søster (som ikke længere bor hjemme) men hun tør ikke sige noget til min mor. Min mor og jeg har i forvejen et anstrengt forhold til hinanden.. Skal jeg tage kampen og sige at jeg synes det er for meget at de drikker hver aften? Af frygt for hendes vrede har jeg indtil nu ikke gjort noget… Så skal jeg blande mig eller skal jeg blande mig uden om??

Svar:
Kære 19-årige
Det lyder som et svært dilemma, du står i. Det er ikke rart, at skulle være den voksne overfor sin egen mor, og det bliver bestemt ikke lettere af at jeres forhold er anstrengt. Jeg vil prøve at give dig mine tanker om dit dilemma, og så håber jeg på, at du kan bruge noget af det.
Du spørger til om du skal blande dig i at din mor drikker hver dag eller om du skal blande dig udenom.
For det første vil jeg sige til dig, at jeg ikke synes, det handler om, at du blander dig i noget, som ikke vedkommer dig, men om at du tager ansvar for en situation, der er resultatet af, at din mor drikker for meget og at du derfor agerer den voksne og ansvarlige. Både overfor din lillebror, som har brug for hjælp til transport til hans ungeliv og overfor din mor, som måske, måske ikke hører dit ønske om, at der ikke bliver drukket i hverdagene. Som jeg ser det, er det vigtige her jo at der er endnu en ung, som ikke får plads til at leve sit liv – og det er dig! Derfor vedrører din mors alkoholvaner i den grad dig og dit liv. Måske kan det være en hjælp for dig at tænke, at du ikke blander dig i hendes liv, men at du deler lidt af dit liv med hende?
For det andet, synes jeg helt bestemt, at du skal forsøge at snakke med din mor. Jeg forestiller mig, at der er nogle ting, der gør det ekstra hårdt for dig, at se på at din mor er begyndt at drikke. Måske havde du håbet, at det var slut med alkoholiske forældre og bliver både vred og bange for, hvad fremtiden vil bringe.
Og det er faktisk ikke fair, at du skal gå rundt med de bekymringer, mens din mor skejer ud.
Du skriver, at du frygter din mors vrede, når du skal bringe det her op. Nu kender jeg ikke din mor, men en god metode til at holde vredesudbrud ude, kan være at lade være med at anklage hende for at drikke for meget, men blot fortælle hende om din oplevelse af jeres hverdag derhjemme og holde det på din egen banehalvdel. Fx: ”Jeg oplever, at du drikker mere end du plejer for tiden. Det betyder, at jeg bliver bekymret for, om du kan køre lillebror til fest, derfor er jeg selv blevet hjemme.” Det kan være, at der er en række andre ting, som du også bliver bekymret for, og gerne vil nævne for din mor? Måske har du lyst til at finde ud af, om hendes kæreste bor hos jer nu? Og måske har du lyst til at fortælle din mor, hvorfor du ikke synes, man skal drikke i hverdagen og hvad det betyder for dig, at hun gør?
Det er ikke sikkert, det ændrer noget, at du snakker med din mor, men jeg tror, at det er vigtigt, at du prøver, og jeg synes det er flot af dig, at du skriver herind for råd til det.
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke og mod til at tage snakken og jeg håber, at du har kunnet bruge mit svar til noget.
Du er selvfølgelig også altid velkommen til at skrive ind til os igen.
De bedste hilsner
Maya, TUBA