Hej
jeg er en pige på 14 næsten 15, jeg har min far som drikker for meget og jeg kan ikke klar det, når min far kommer hjem fra arb… så drikker han som et hul, han er hurtiget til at gå tur med mine 2 hunde så han kan gå ned til tanken for at få 1 eller 2 øl, og dagen efter når min mor ringer til ham og snakker med ham om det bliver han ved med at sige han nok skal holde op, men det gør han aldre. Det er det sammen vær dag ” jeg skal nok holde op eller jeg stopper nu” Det er det ensten han kan sige. Der var for mindre end en uge siden hvor jeg bleve hente for skole ad fordi jeg ikke kun tænke på andet og hed seden og stor tude på tolitiet på min skole, hvor jeg hed ringe til mig mor og hun var nød til at hente mig.
Og så det der jeg tænker skal jeg skal jeg tag op til min kommune og snakke med dem der? og jeg ved min mor ikke vil synes det er en god ide men jeg kan bare ikke klar mig med at han helet tide skal drikke og vil bare grene væk.
Skal, skal ikke?
Kærelige hilsen {navn}

Svar:
Kære {navn}
Hvor kan jeg godt forstå, at du ikke kan klare mere. Det lyder rigtig hårdt med en far der drikker som din gør.
Du spørger om du skal tage op på kommunen og snakke med dem?
Jeg er lidt i tvivl om, om dine forældre bor sammen eller om de bor hver for sig og hvem af dem du i så fald bor sammen med? Hvis du bor sammen med din far tænker jeg, det er en god ide for jer at få kommunen til at hjælpe jer. Hvis du kontakter dem vil de formentlig besøge jer eller kalde jer ind til møde og så vil de vurdere, hvordan de bedst kan hjælpe dig. Hvis du ikke bor sammen med din far, men bor hos din mor, kan du måske aftale med din mor om du skal besøge din far, eller om du må lade være med det?
Når jeg tænker på det med kommunen, tænker jeg mest på at det kan være en hjælp for dig. Måske tænker du også på, om du kan hjælpe din far, ved at kontakte kommunen? Det er rigtig svært at hjælpe en der drikker, især hvis han eller hun ikke selv er indstillet på at stoppe med at drikke. Men kommunen vil kunne tilbyde hjælp til din far. Det er ikke til at vide om han vil tage imod den, eller gøre det der skal til for, at komme ud af sit misbrug.
Måske har du selv lyst, til at have nogen at snakke med om, hvordan du ahr det? Måske andre unge der også har drikkende forældre? Du er velkommen til at besøge vores chat og gruppechat og du kan også kontakte en TUBA afdeling i nærheden af, hvor du bor. I TUBA afdelingen kan du tale med en terapeut eller deltage i en gruppe med andre unge. Du kan finde vores afdelinger her.
Du må endelig skrive igen, hvis der er andet eller mere jeg kan hjælpe med. Du har ret til og lov til at få den hjælp du har brug for, både her i TUBA og i din kommune.
Bedste hilsner
Camilla, TUBA