Hej
jeg er vokset op i en dysfunktionel familie med en mor der drak.
nu går jeg i TUBA og mange ting er blevet meget nemmere for mig.
En ting som fortsat er meget svært er det at begå sig i sociale relationer. Her tænker jeg på relationer hvor jeg føler mig hørt, forstået og genkendt. Jeg bliver så optaget af at være sammen med det menneske, at jeg tilsidesætter alt andet i min hverdag.
et eksempel for nylig er at jeg mødte en igennem en tuba relation. I løbet af 3 dage udviklede det sig til en nærmest eksplosiv konstellation hvor jeg ikke kunne tænke på andet end at se hende. Det er som om alt andet forsvinder i mit hovede og alt fornuft bliver tilsidesat. Jeg føler mig så fyldt op af det at jeg næsten føler at jeg svæver. Oftest ender disse relationer i ingenting efter kort tid, fordi modparten trækker sig.
Jeg havde det lidt på samme måde i starten med min terapeut, men hun formåede på en fin måde at få skubbet mig ud i menneskemængden. Nu render jeg bare rundt herude og kan ikke afkode signaler. Det er enormt slidsomt og efterlader nederlag og sorg/skam hos mig over at jeg ikke lykkedes.
Lidt af det samme sker i sociale relationer hvor f.eks en kollega krænker mig verbalt. Her har jeg dog fundet en mulighed i at trække mig fysisk væk, når konstalationen ikke tilgodeser mine behov. Jeg er stadigvæk skrøbelig og kan nogle gange have svært ved at tilkendegive at jeg bliver ked af det. Får istedet for sendt nået vrede ud i rummet. Men det er blevet bedre.
Så skal jeg bare øve mig? Og hvordan øver jeg mig bedst?
venligst
{navn}

Svar:
Kære {navn}
Du skriver at du er meget optaget af, at være sammen med mennesker hvor du føler dig hørt, forstået og genkendt. Du beskriver at du kan opleve en eksplosiv konstellation, men at det ofte ender med at modparten trækker sig.
Du skriver at du ikke kan afkode signaler og at det er slidsomt og efterlader nederlag og sorg/skam hos dig og at du føler du ikke lykkes. Du spørger om at bare skal øve dig og om hvordan du øver dig bedst?
Det er vanskeligt for mig, at give dig konkrete ideer til, hvordan du kan øve dig. Jeg tænker måden at øve sig på er meget individuel og kan variere i forskellige kontekster. Du beskriver selv en måde som virker for dig ifht til en situation med en kollega. Jeg føler mig ydmyg i forhold til at skulle give dig råd, når jeg læser kompleksiteten i det du beskriver og læser at du er igang med en process i TUBA. Jeg vil gerne give dig mine umiddelbare tanker og så kan du jo se om du kan bruge dem.
Jeg tænker, det er ganske almindeligt, at vi som mennesker gerne vil have mere af det, der føles godt for os. Som feks. relationer, hvor vi føler os set, hørt og genkendt. Jeg kan ikke vide, hvad det er der gør, at modparten trækker sig i de tilfælde du har oplevet. Mon du har undersøgt det og spurgt modparten, hvad det er der gør, at denne trækker sig? Der ligger måske en viden der, som kan være brugbar for dig?
Det lyder til at der ligger noget i det med at afkode signaler? Jeg ved ikke helt, hvad du tænker med det? Jeg får fornemmelsen af, at livet kan opleves som en gætteleg for dig, hvor du må gætte dig frem til, hvad andre mon tænker og føler. Og at det føles som et nederlag, hvis du gætter forkert? Nu gætter jeg mig lidt frem, for jeg ved ikke om det er det du mener? Hvis det er sådan du oplever det, så kan jeg sagtens få øje på det slidsomme i det. En øvelse her kunne måske være at spørge andre menneskker, hvad de tænker og føler, så du er fri for at gætte og afkode signaler. Når du opfanger et signal, kan du måske gå til afsenderen og sige, jeg opfatter det her signal fra dig, er det rigtigt opfattet? På den måde kan du måske få afklaring på signalernes betydning? Jeg får også lyst til at sige til dig, at der ikke er noget i vejen med dig, hvis du gætter forkert. Jeg tror ikke det er meningen, at vi som mennesker skal kunne gætte os til at forstå hinandens signaler.
Det er mine umiddelbare tanker i forhold til det du skriver. Jeg ved, at jeg gætter mig meget frem, da der er meget jeg ikke ved og da du er i en process i TUBA som sikkert gør noget ved dig, på mange forskellige niveauer. Jeg er med på at, mit svar formentlig er utilstrækkeligt, når jeg på få linier prøver at give dig nogle få perspektiver i nogle alt andet en enkle problemstillinger.
Jeg ønsker dig alt det bedste med din fortsatte udvikling.
Bedste hilsner
Camilla, TUBA