Jeg valgte at stoppe at kontakt til min mor da jeg var 15 år gammel, siden jeg var på efterskole skete dette river telefonen. Hun døde som følge af sit alkohol misbrug d. 2. december. Hvad kan jeg gøre når sorgen rammer? Hvordan håndtere jeg den smerte den bringer med? Jeg er afklaret med at jeg stoppede kontakten for jeg ville ikke have overlevet uden men jeg har det rigtig svært ved ikke at have sagt farvel til hende i person. Hvad gør Jeg?

Svar:
Kære du
Hvor er det stærkt af dig at skrive herind og række ud efter hjælp, du kan bruge, når sorgen rammer. Hvis jeg forstår dig rigtig, så er du ikke lige nu ramt af stærk sorg. Derfor vil jeg fortælle dig lidt om sorg og give dig nogle bud på, hvor du kan få støtte til, at komme igennem sorgen, når den rammer.
Sorg kan opleves på mange forskellige måder, og der kan derfor også være forskellige måder at håndtere den på. Nogle oplever forskellige faser, de kommer igennem, andre oplever at svinge mellem forskellige sindstilstande. Typisk vil man opleve perioder med en form for chok eller benægtelse, vrede, depression og accept. Nogle klarer sig i gennem sorgen med støtte fra venner og familie, det er også almindeligt at man kan have gavn af at tale med en terapeut i forbindelse med sorgprocessen.
Måske kommer der noget frem i din sorgproces, som handler om den relation, du havde til din mor, de følelser du har indeni omkring hende og det, at I ikke fik sagt farvel. Hvis du oplever, at du kommer til at sidde fast i nogle følelser eller tanker omkring din mor, eller hvis du oplever, at der er nogle følelser, du næste ikke kan rumme eller tør mærke, så tror jeg, det vil kunne give dig noget at arbejde med din sorg i terapi.
Hvis du på et tidspunkt får lyst til det, så er der forskellige muligheder.
Nogle får en henvisning fra deres egen læge til en psykolog, nogle kommer i forløb her i TUBA og der er også mange der bruger ‘Børn, unge og sorg’, de har indimellem også grupper med unge der har mistet en forælder pga. misbrug. Tror du, at du kunne have lyst til at bruge en af de muligheder, hvis du får brug for det?
Bedste hilsner
Camilla Rode, TUBA