Jeg har i dag søgt og søgt på nettet, om tilbud til unge med forældre der er hashmisbrugere. Men uanset hvor jeg kigger er der kun fokus på børn af alkoholikere, og det gør mig rigtig frustreret.
Jeg har snakket med min lillesøster (21) om, at vi godt kunne tænke os at snakke med andre unge der står i samme situation som os. Men findes sådan et tilbud overhovedet i Danmark?
vi har altid følt os meget overset, og ingen kan sætte sig ind i, hvordan vores situation er. Vi er børn af hashmisbrugere og samtidig en psykisk syg far.
Jeg har selv gået til psykolog og snakket med hende om min barndom, men det er altså bare ikke det samme, som at snakke med andre i samme sted.
Jeg håber virkelig at i kan hjælpe os. Det er ikke fordi at vi ikke vil snakke med børn af alkoholikere. Men i mine øjne er det bare to vidt forskellige måder at være misbrugere på.

Svar:
Kære du
TUBA er et tilbud til unge af både alkohol og stofmisbrugere, herunder også hash. Du og din søster er meget velkommen til at oprette en tråd i debatten om det særlige ved at være vokset op med hashmisbrugende forældre, det tror jeg vil kunne komme rigtig mange til gavn og på den måde, ville I kunne skrive sammen med andre unge der er vokset op med hashmisbrugende forældre. I finder debatten her http://tuba.dk/ung-til-ung
I er også velkomne på vores gruppechat, hvor I kan tale med andre unge. Jeg ved at der ofte er nogle på chatten som har forældre der også har røget hash.
Sidst men ikke mindst er I meget velkomne til at henvende jer i den TUBA afdeling nærmest jer og høre om muligheden for at lave en gruppe særligt til unge med hashmisbrugende forældre. Jeg ved ikke om muligheden er til stede, men hvem ved, måske er der allerede andre end jer, der har henvendt sig for at spørge efter sådan en gruppe.
Jeg ved desværre ikke af, at der findes andre tilbud end TUBA særligt til unge som er børn af hashmisbrugere, så jeg håber det kan imødekomme nogle af jeres behov, at gøre brug af de tilbud vi har.
Bedste hilsner
Camilla, TUBA