Hej,
Jeg mødte den mest fantastiske person for 5 år siden. Vi blev smask forelskede trods hans alvorlige stofmisbrug (benzodiazepiner, oxycodon mm). Han blev stoffri, begyndte igen, stofri, bengryndte igen. Jeg udviklede en enorm frygt for han skulle dø, først i forholdet ved selvmord da han var selvmordstruet, senere hen da han ikke var selvmordstruet var jeg bange for han skulle dø ved en overdosis. Jeg er blevet skuffet hvad føles som millioner af gange både af at han er mødt op påvirket, jeg er kommet hjem og han har siddet og været påvirket, at han har lovet at nu vil han ikke mere og så tager han det i smu alligevel. Jeg har troet på ham hver gang han har sagt han ville stoppe, det har været et aktivt valg for at give ham tillid samtidig med at jeg selv blev nødt til at stole på ham hvis jeg skulle have et velfungerende parforhold. Vi er ikke kærester længere men vi er stadig i kontakt og opfører os i perioder som kærester, vi begge vil gerne fremtiden med hinanden. Jeg elsker ham, han er det sjoveste menneske jeg kender, han er sød og omsorgsfuld, men så er der også de fucking stoffer som jeg nu i en alder af 28 snart ikke kan holde ud at hører om, tænke på eller forholde mig til mere. Jeg vil gerne have en familie, jeg vil gerne have den med ham, men jeg vil ikke have den med ham og stofferne. Han har ikke taget stoffer i nogle måneder nu, hans indstilling til livet har ændret sig, han er blevet mere rolig og jeg oplever helt oprigtigt at han mener det, når han siger at han ikke har lyst til at tage stoffer igen, at den her gang stopper han fordi han inderst inde ikke vil mere, at det ikke kun er for hans venner, familie og min skyld. Mit spørgsmål er om jeg er totalt idiot ved at sætte mit kærlighedsliv på pause for at vente på ham og se om det er sandt? Jeg har ikke kunne finde ud af at date andre helhjertigt fordi han har været i mit baghoved og fordi vi altid har været i kontakt og jeg måske er lidt for loyal. Min far stoppede jo på et tidspunkt efter alle de andre tomme løfter, så hvorfor skulle min ex ikke også det? Jeg føler både en trang til at håbe og vente på om han mon er stoppet, han vil være den bedste partner uden stofferne, den bedste far. Samtidig er jeg mega sur over han ikke har hjulpet mig med at komme videre men altid har hevet i mig mod ham når han har vidst jeg ikke havde samvittighed til at sige nej. Jeg er så bange for at svigte ham, eller at hvis jeg stopper kontakten helt med ham, at jeg så er den der skubber ham det sidste stykke til at han starter på sit misbrug igen, samtidig med at jeg logisk ved at han har haft 5 år til at tage imod alt den hjælp støtte og kærlighed jeg har kunne give, jeg har givet mere end hvad der har været sundt for mig… Jeg tror egentlig ikke helt jeg ved hvad jeg vil spørge om. Måske bare lette mit hjerte og hører hvad i tænker, det er jo så tabubelagt at jeg ikke engang kan fortælle det til mine egne nærmeste…

Svar:
Kære du,
Tusind tak for dit brev som gjorde stort indtryk på mig.
Der er ingen tvivl om, at du gør dig mange overvejelser samt at du befinder dig i et følelsesmæssigt spændingsfelt. Dit brev efterlader ingen tvivl om din kærlighed, din tvivl og dine bekymringer. Det er alle følelser, som jeg sagtens kan forstå optager meget af din energi.
Ud fra dit brev kan jeg se at du er et menneske som besidder store evner til at reflektere over dig selv og din situation. Dét synes jeg er virkelig sejt. Du nævner, at din far formåede at stoppe sit misbrug og jeg udleder at dette måske er håbefuldt for dig at tænke på, idet det kan betyde, at ham du elsker formår det samme. Det får mig til at tænke på, hvor meget du mon har snakket med ham om de følelser du aktuelt sidder med? Min tanke er, at der er forskel på at han kender til din modvilje og manglende accept når han er gået tilbage til stofferne – og så de tanker du så fint beskriver sidst i dit brev. Altså, at du faktisk stadig venter på ham, sætter dit liv lidt på stand by, og samtidig er bange for at dit tilvalg af dig selv – og dermed fravalget af ham – vil være dråben der får bægret til at flyde over for hans situation. Dette er for øvrigt tanker jeg sagtens kan forstå at du har.
Det lyder også som om at du har oplevet din tillid til ham blive brudt af flere omgange, når han er begyndt på at tage stoffer igen efter en periode uden. Af dén årsag, slår det mig som helt naturligt og forventeligt at din tillid til at han denne gang reelt har ændret sig, hviler på et spinkelt grundlag. Det er paradoksale følelser; det så inderlige ønske om en fremtid sammen og samtidig ikke turde at tro på det. Jeg kan sagtens forstå at det er svært for dig, men det er vigtigt for mig at understrege at du ikke er en idiot for at tro på det bedste i ham.
For mig lyder det som om, at du har givet rigtigt meget af dig selv, for at være der for ham. Det er en følelsesmæssigt stor indsats du har lagt i jeres relation, fordi du gerne vil have en fremtid med lige præcis ham. Når du i dit brev fortæller om hans gode sider, er det let for mig at forestille mig at du i ham ser så meget potentiale. Selvfølgelig er det svært for dig at overveje om du bliver nødt til at kaste håndklædet i ringen, om dine anstrengelser en dag vil bære frugt. Det lyder som om at han er på rette vej, ud fra hvad du skriver, men jeg tænker dog også, at det allervigtigste må være, at du må og skal passe på dig selv, for ikke at brænde dit lys i begge ender. Vi skal ikke give afkald på alt hvad vi er for kærligheden, selvom det kan føles sådan. Det lyder som om at han stadig har meget arbejde på, måske du samtidig kan arbejde med hvordan du har det?
En strøtanke er også, om det måske kunne give dig noget godt at lade ham læse det brev du har sendt herind. Du har så fint sat ord på hvordan du har det og hvor stor din kærlighed er til ham. Jeg er sikker på at dit brev vil gøre et stort indtryk på ham, ligesom det gjorde på mig, og måske det samtidig kan være nemmere at lade ham læse det ufiltreret på denne måde, end at tage sådan en samtale ansigt til ansigt. På dén måde vil du ikke komme til at tilbageholde dele af dine tanker og følelser om jeres relation. Jeg kan dog sagtens forstå, hvis det ikke føles helt rigtigt for dig at gøre og at det føles som for stort et skridt.
Noget helt andet er, at når man kommer fra et hjem med misbrug, oplever mange at have tendens til at bære et overansvar overfor de mennesker man elsker – særligt den misbrugende. Ud fra dit forhold til ham du skriver om, tænker jeg at du har påtaget dig mere end hvad du har været i stand til at kunne bære, ihvertfald på langt sigt. Nu har jeg udelukkende de informationer du giver i dit brev, men det fik mig til at tænke på, om det mon er et mønster du kender fra din relation til din far?
TUBA tilbyder forløb for unge som er vokset op i hjem med misbrug. I dit tilfælde, handler brevet ikke om din relation til din far, men ofte kan disse relationer resultere i mønstre som senere kan komme til udtryk i parforhold og øvrige nære relationer. Jeg ved ikke om du har overvejet at tale med nogen om hvordan du har det, men jeg vil blot nævne de muligheder som TUBA har. Du kan læse mere om terapiforløbene her.
I TUBA har vi også en onlinerådgivning, der har åbent kl. 18-21 fra mandag-torsdag. Her er du også velkommen til at skrive ind, hvis du får brug for at tale om det der fylder. Rådgivningen er anonym og rådgiverne er mere end klar til at lytte. Du finder onlinerådgivningen her.
Til sidst vil jeg gerne gøre dig opmærksom på, at der jævnligt arrangeres Drop-In møder ved TUBA, hvor temaet f.eks kan være “parforhold og nære relationer”. Måske det kan have din interesse og måske det endda kunne være en mulighed at invitere ham med og bruge det som grundlag for at have nogle af de svære samtaler, som det lyder som om det kunne gavne jer at have? Jeg sætter et link til arrangementerne her.
Du skriver, at du måske ikke som sådan havde et spørgsmål men måske bare havde brug for at lette dit hjerte. Jeg vil gerne takke dig for at have delt din situation med mig, når den er så sårbar som du oplever den. Tak for tilliden.
De bedste hilsner,
Emmelie, TUBA.