Vil ligge ud med at forklare lidt om min opvækst Min mor drak igennem en længere periode da jeg var barn helt op til jeg var 15 år Min far forlod min mor kort efter jeg blev født Min mor fik så efterfølgende 2 sønner med 2 andre mænd Men nu til mit spørgsmål Nogle af mine venner har fortalt mig at jeg virker en kende selvdestruktiv Måden jeg er det på er at når folk begynder at komme tæt på mig skubber jeg dem vækspørgsmålett er en person som jeg virkeligt holder af, det der skete fornyeligt er at jeg så en del til den her pige og ud i det blå en dag hvor vi sad og snakkede lukkede jeg hende fuldstændigt ude som hun selv sagde det så fra det ene øjeblik til det andet øjeblik var det som om jeg gik fra at ville have hende tæt på mig til at afvise hende og egentligt ignorere hende det er ikke noget jeg har gjort bevist Men her er spørgsmålene Kan min afvisende være måde have noget med min opvækst at gøre Og er der nogen måde man kan ændre på det

Svar:
Hej 25-årige
Tak for dit spørgsmål. Det gør mig ondt med din mors druk og at hun ikke har kunnet tage ordentligt vare på dig.
Hvis jeg forstår dig ret, så spørger du, om det, at din mor har drukket en del af din barndom kan have en sammenhæng med, at du kommer til at skubbe folk væk, hvis de kommer for tæt på. I virkeligheden kan jeg ikke vide hvordan sammenhængen er lige for dig, men jeg kan sige noget om mine generelle erfaringer.
Når den person, der skal passe på en og vise en kærlighed (din mor) er ustabil – det vil sige er forsvundet ind i beruselse, måske også forladt dig eller ikke taget sig af dig, når du var bange som barn – så bliver man som barn nødt til at passe på sig selv. Man lærer at det er farligt at have nogen helt tæt på, for man risikerer at blive svigtet. Nogle udvikler sådan en mekanisme: Hvis der kommer nogen tæt på, så er det smart at afvise dem, for så risikerer jeg ikke at blive forladt. Det kan være noget helt bestemt der trigger det og det kan være meget forskelligt fra person til person lige hvad det er.
Jeg synes dine venner er seje, når de gør dig opmærksom på det. Respekt! Hvis det dine venner mener med at du er selvdestruktiv er, at du på den her måde ødelægger nogle chancer for dig selv, fx at få en kæreste eller at være tæt med gode venner, så er det måske fordi de ser, at der er fare for at du ikke lukker nogen ind. Måske er det særligt kvinder fordi det er din mor, der har drukket.
Du skriver også i dit brev at du har talt med pigen efter episoden. Hvis hun er en du stadig ser, kan det være en vej frem: At I har en aftale om, at hun siger hvis det sker og I taler om det. Så kan du måske med tiden blive klog på hvad det er der trigger reaktionen.
Uanset, så egner denne type problematik sig godt til psykoterapeutiske samtaler. Sammen med en terapeut kan du undersøge og komme til at forstå dit mønster. Og du kan eksperimentere med at ændre det. Jeg tror det vil være rigtig godt givet ud. Du er velkommen til at henvende dig i TUBA.
Tak for dit spørgsmål – jeg håber du kan bruge mit svar
Christina D, TUBA