hej tuba rådivere, jeg har for et år siden mistet min far til et livs langt alkoholmisbrug. jeg føler ikke jeg kan komme vidre i mit liv og føler stadig ikke jeg kan finde mig selv havde haft en kæreste igennem 2 et halvt år men droppede da han ikke behandlede mig godt og havde kontakt til en ny fyr som bare gerne ville hjælpe mig men som jeg skubbede væk fordi jeg syntes han kom for tæt på og har læst om nogen her inde der havde det på samme måde som mig og har mange eksamner og fik afvide engang at hvis der skete stor ting i ens liv kunne det hele vælte igen jeg er 19 år gammel men føler jeg har haft et hel livs oplevelser der er sket så meget der min far døde følte jeg jeg mistede den eneste der kunne fortælle mig hvordan jeg skulle håntere mine tanker og føler ikke jeg kan lave andet end at ødelægge ting og mit spørgsmål er hvordan skal jeg nogen sinde finde mig selv ? har engang gået i sådan en tuba gruppe og det hjalp mig faktisk meget.

Svar:
Hvordan skal jeg nogensinde finde mig selv spørger du? Du fortæller at du har svært ved at komme videre efter din fars død. Du fortæller også at du har skubbet en fyr væk som ville dig det godt.
Jeg kan ikke fortælle dig, præcis hvad du skal gøre for at komme videre og finde dig selv. Men jeg kan fortælle dig at det er helt okay og almindeligt at du har det som du har det – og at du godt kan få hjælp til at få det bedre. Du fortæller at du tidligere har gået i gruppe i TUBA, jeg tænker om du kunne have lyst til at gå i gruppe igen eller måske et individuelt forløb? Jeg tror det vil kunne give dig noget og hjælpe dig til at få det bedre, at have en eller flere at tale med om de forskellige ting der rør sig hos dig; din fars død, dit nuværende liv osv. Jeg vil anbefale dig at tage kontakt til TUBA afdelingen i nærheden af dig igen. Du kan sende en mail til dem, hvor du skriver lidt om, hvad der er sket siden sidst du gik i TUBA og skrive at du gerne vil starte igen – har du mon lyst til det?
Bedste hilsner
Camilla, TUBA