Hej
jeg er vokset op med en mor som har en alkohol misbrug, efter min far døde da jeg var mindre. Jeg oplever dagligt svigt, løgne, had og sorg fra hendes side af; jeg har en kæreste som jeg har svært ved at stole på og er altid bange for at forlader mig. Det påvirker ikke bare mig, men bestemt også ham. Hvordan kan man ændre disse følelser? Jeg vil gøre alt for at kunne ændre det, da han virkelig er den største lykke jeg har tilbage.

Svar:
Kære du
Hvor er jeg ked af at høre, at du både har mistet din far, og at din mor herefter fik et alkoholmisbrug – det må have været hårdt.
Du fortæller, at du dagligt oplever svigt, løgne, had og sorg fra din mors side, og at din kæreste er den største lykke, du har tilbage. Dog har du svært ved at stole på din kæreste, og er altid bange for at han forlader dig. Da du er vokset op med at løgne og svigt er en del af din dagligdag, kan jeg sagtens forstå, at du har svært ved at stole på din kæreste. Det kan være en mulighed at snakke med din kæreste om det, når følelserne opstår; at fortælle ham, hvordan du har det, og hvad der gør, at du får det som du gør. Dette kan måske give ham en større indsigt i, hvorfor du agerer, som du gør – og samtidig give ham muligheden for at ændre på noget, hvis der er behov for det.
Disse følelser kan kræve et stykke arbejde at slippe af med, og jeg tænker derfor, om det måske kunne være en idé for dig at starte et forløb i TUBA? Vi har både individuel terapi, gruppeterapi og forskellige drop-in-møder, og her vil du have mulighed for at arbejde med dette. Vi har en afdeling i din by, men af hensyn til din anonymitet, nævner jeg ikke din by her – du kan i stedet finde din afdeling her: http://tuba.dk/mennesker-i-tuba .
Jeg håber, du har fået svar på dit spørgsmål – ellers er du velkommen til at skrive ind igen eller gøre brug af den anonyme chatrådgivning, der har åbent mandage, onsdage og torsdage kl. 18-21.
De bedste hilsner
Mette, TUBA