Hej med jer.
Jeg har været sammen med min kæreste i et år nu. Da vi startede med at ses, så tog han ret tit stoffer – mest kokain tror jeg og han gik ud ret mange gange om ugen. Sagde jeg ikke kunne være i et forhold med en som tog stoffer, så han sagde han ville stoppe for mig. Havde lidt en fornemmelse omkring, at han snakkede lidt for sin syge farmor og lovede mig guld og grønne skove og en dag fik jeg ham til at indrømme, at han havde løjet og stadig tog lidt og var faldet i – han sagde også han havde svært ved at smide den vane og alle hans venner gjorde det også.
Han byture er trappet en del ned og han går ud en gang om ugen – jeg synes stadig det er for meget, men kan heller ikke tage alt fra ham. Han bliver ved med at sige til mug, at han er glad for han ikke tager Coke mere og han slet ikke savner det. Jeg vil så gerne stole på ham, men har så svært ved det. Jeg ved han er så nem at lokke så hvis vennerne presser på, så tror jeg han gør det. Når jeg siger, at jeg ikke tror på han ikke tager det mere så siger han, at det gør han ikke og jeg må stole på ham. Og jeg kan jo heller ikke bevise noget. Jeg synes bare det er mærkeligt, at når man har taget så meget igennem en lang årrække, at man så bare pludselig kan stoppe uden nogen form for afvænning?
Udover det, så er det lidt underligt, at når vi er i byen sammen så holder han max til klokken 2-3 stykker, men så snart han er ude med vennerne, så kan han holde til kl 9-10 stykker i byen. Med den undskyldning, at det er fordi han ikke ser dem så tit mere og derfor holder den kørende længe.
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre. Jeg elsker ham højere end noget andet men accepterer på ingen måde stoffer, og accepterer slet ikke, hvis han lyver omkring det. Løgne er næsten værre for mig. Men addicts er så gode til at lyve – har selv en mor som er alkoholiker og en bror som har haft et 12årigt hashmisbrug, så han VED også hvor svært jeg har det med stoffer. Jeg gider bare ikke, at blive holdt for nar med løgne omkring det.
Hvad filan skal jeg gøre? Er der noget jeg skal lægge mærke til? Eller skal jeg bare stole på ham og spille dum, som jeg plejer?

Svar:
Kære dig
Tusind tak for dit brev – hvor er det godt du skriver ind, for det er uden tvivl et svært dilemma, du står med.
Du skriver i dit brev, at du har en kæreste, der jævnligt har taget stoffer. Han har lovet dig, at det er slut nu, efter du har konfronteret ham med, at du ikke kan at være i et forhold med en stofmisbruger. Du skriver også, at du har en mor og en bror, der begge er misbrugere, så det er svært for dig at være vidne til, og det ved din kæreste godt. Du ønsker at stole på din kæreste, alligevel nager tvivlen dig, for du er ikke overbevist om, at din kæreste er stoppet med at tage kokain, da han bl.a. før har løjet om det. Derudover undrer du dig over, at han kun holder til kl. 2-3 om natten, når I er sammen i byen. Til gengæld fester han til kl 9-10 næste morgen, når han er i byen sammen med vennerne, der alle tager stoffer.
Du spørger: “Hvad filan skal jeg gøre? Er der noget jeg skal lægge mærke til? Eller skal jeg bare stole på ham?” Jeg vil forsøge at besvare dine spørgsmål, så godt jeg kan. Jeg sidder selvfølgelig ikke inde med de endelige svar, men jeg vil prøve at perspektivere og analysere mig frem til nogle råd og spørgsmål til dig, som du måske kan bruge eller blot reflektere over.
Jeg vil starte med at sige, at det fremgår tydeligt af dit brev, at du har stor kærlighed til din kæreste. Din oprigtige bekymring for hans eventuelle misbrug står meget klart, og du står midt i dilemmaet, som handler om hvor vidt du skal stole på din kæreste eller ej.
Min viden om og erfaring med pårørende til misbrugere er, at når man er vokset op i en misbrugsfamilie, kan den grundlæggende tillid til andre være en svær størrelse og en stor udfordring. Gentagne svigt har for mange været gennemgående under hele opvæksten og oplevelsen af at være blevet valgt fra til fordel for stofferne eller alkoholen har været altoverskyggende – måske kan du også nikke genkendende til dette? Denne form for svigt er ødelæggende for den basale tillid til andre, man under normale opvækstvilkår får opbygget.
Jeg ville ønske, at jeg kunne fortælle dig, at han fortalte dig sandheden. Men desværre ved jeg også, at løgne fylder en stor del af mange misbrugers liv, som du også selv udtrykker: ”…addicts er så gode til at lyve”. Du skriver ligeledes: ”Havde lidt en fornemmelse omkring, at han snakkede lidt for sin syge farmor og lovede mig guld og grønne skove og en dag fik jeg ham til at indrømme, at han havde løjet og stadig tog lidt og var faldet i…” For mig at se, så vidner det om, at han fortæller dig det, du gerne vil høre. Din mistanke om at han skjuler sandheden over for dig, er velbegrundet, da det netop er sket før.
Du har fortalt din kæreste, at du ikke kan være i et forhold, hvor der er stoffer. Selvom det kan være utroligt hårdt at skulle vælge forholdet fra, så er mit råd til dig, at du holder fast i dig selv og ikke går på kompromis med dine grænser og værdier i livet. Lad os antage, at han stadig tager stoffer, når han er sammen med vennerne – vil du stadig kunne leve med det? Vil du kunne gå på kompromis med dig selv og dit valg om ikke at ville være i et forhold med en, der tager stoffer? Selv om jeg håber for jer begge, at han er stoppet med at tage stoffer, så vælger jeg alligevel at se det fra det perspektiv, at han stadig tager stoffer – ikke fordi jeg ved det, for det kan jeg af gode grunde ikke vide, men for at få dig til at reflektere over og forberede dig på, hvis det nu viser sig, at han har løjet for dig endnu engang.
Jeg kan ikke fortælle dig, hvad du skal gøre, da det står dig frit for, hvordan du vælger at handle. Der findes behandlingsmuligheder for din kæreste, hvis det viser sig, at han stadig tager stoffer, men det vil selvfølgelig kræve, at han er indstillet på det og vil det, hvis det skal lykkes. Det man i første omgang kan gøre, er få din kæreste til at kontakte egen læge og fortælle om misbruget.
Mange misbrugere vælger at lyve, fordi de ikke kan overskue konsekvenserne, hvis de valgte at fortælle sandheden. Konsekvensen for din kæreste, ville sandsynligvis være, at han ville miste dig, hvis han fortalte dig, at han stadig tog kokain, når han var sammen med vennerne i byen. Jeg vil igen understrege, at jeg af gode grunde ikke ved, om din kæreste lyver over for dig. Det kan sagtens være at han siger sandheden – nogen siger, at man skal lade tvivlen komme den anklagede til gode, indtil andet er bevist. Når det er sagt, vil jeg samtidigt råde dig til, at du stoler på din intuition. Der er en grund til, at du skriver ind til brevkassen – fordi du tvivler på din kæreste.
Lad os prøve at antage, at du finder ud af, at din kæreste endnu engang har løjet over for dig. Hvad vil du gøre i den situation? Hvordan vil du reagere? hvad vil du sige til din kæreste? Hvem er der for dig til at trøste og snakke – har du en god ven/veninde, der kan være der for dig?
Du spørger også i dit brev, om der er nogle tegn, du skal være opmærksom på. Nogle af de hyppigste tegn på kokainmisbrug er: søvnforstyrrelser, øget energi, voldelig adfærd kan optræde, høj puls og kropstemperatur, højt blodtryk, manglende appetit, irritabilitet, kramper, større opmærksomhed og bevågenhed udvidede pupiller (sundhed.dk). Jeg ved ikke, om du kan nikke genkende til nogle af disse symptomer hos din kæreste. Men et råd kunne være, at du tager en snak med din kæreste om de tanker og bekymringer, du går og tumler med. Hvis du føler, du allerede har gjort det, så kunne du måske tale med nogen, der står din kæreste nær. Har han en bror eller søster, du evt. kan tale med om dine bekymringer for ham. Hvad med hans forældre; ved de noget og er det eventuelt en mulighed?
Din kæreste kan sagtens have stor kærlighed til dig, og han kan føle sig nødsaget til at lyve, hvis risikoen for at miste dig er tilstede. Og du er i din gode ret til at være i tvivl, om han fortæller dig sandheden. Jeg vil igen understrege, at du skal stole på din intuition. Du har erfaringer med misbrug, så du kender garanteret signalerne – stol på din dømmekraft og forbered dig selv på konsekvenserne, hvis det viser sig, at han igen har løjet over for dig. Du fortjener et liv, hvor du føler dig tryg, og hvor du har tillid til dine nærmeste.
Hvis du ikke allerede har været i et forløb hos TUBA, så vil et råd til dig være, at du tager kontakt til TUBA, så du eventuelt kan blive skrevet op til et gratis terapiforløb. Der er venteliste, så jo før jo bedre – altså hvis du ser dette som en mulighed. Du er også velkommen til at bruge vores online chatrådgivning, hvor du kan få sparring og rådgivning, når du står over for noget udfordrende eller bare har lyst til at dele dine tanker. Chatten holder åbent mandage, onsdage og torsdage kl 18-21 – der er dog lukket mellem jul og nytår.
Jeg ønsker det bedste for dig og din fremtid.
Bedste hilsner
Isabella, TUBA