Min mors alkoholmisbrug er ved at tage overhånd, og jeg føler at jeg står alene med hendes problem.
Jeg er total overfyldt i mit hovede med hendes problem, det er så slemt at jeg begynder at selvskade.
Hun benægter hele tiden at hun har et problem med alkohol, og jeg forstår ikke hvorfor hun ikke bare kan indrømme at hun har en udfordring med det, jeg er jo udmærket godt klar over at hun drikker.
Jeg mener, det er jo ikke så svært at vide når man ser halvtomme flasker stående ude på køkkenbordet.
det jeg er aller mest ked af det over for tiden er at jeg ikke kan tage veninder, og min kæreste med hjem til min mor, for i sidste weekend drak hun imens min kæreste var der, og han fandt hurtigt ud af at hun har et problem.
Jeg kan ikke snakke med min far om det, for han vil bare flytte mig hjem til ham, og det har jeg egentlig ikke helt lyst til.
Har i nogle ideer til hvem jeg kan snakke med det her om? Eller hvad jeg kan gøre ved det, når hun bare bliver ved med at benægte at hun har et problem …
Hilsen {navn}

Svar:
Kære {navn}
Jeg vil starte med at fortælle dig, det er flot du henvender dig til TUBA og er ærlig omkring din mors alkoholsmisbrug. Jeg læser at din mor endnu ikke har erkendt sit misbrug, hvorved du også beskriver det blivere endnu sværere at tale med hende om det, når hun ikke står ved det og muligvis endnu ikke kan se, hun har behov for hjælp.
Det er vigtigt at sige, du på ingen måde bør stå alene i dette. Det er helt forståeligt, at det fylder for dig, gør dig ked af det og begrænser dig i de ting du gerne vil. Jeg tænker det er afgørende du passer på dig selv, hvilket jeg også tænker du forsøger på, ved at kontakte TUBA for hjælp til hvad du skal gøre. Det er på ingen måde i orden at din mors misbrug leder dig ud i selvskade og påvirker din hverdag negativt. Min tanke er, at du har behov for en voksen, som kan støtte dig i den situation du står i samt en voksen, som evt. også kender din mor og kan tale med hende. Jeg tænker om du evt. har en lærer i skolen du er tryg ved eller et andet familiemedlem, en moster, faster eller anden, som du har tillid til og kan betro dig til? Det kan være rigtig svært at betro sig til et andet menneske og åbne op omkring de ting som er svære, specielt når man som dig, står en situation, hvor det slet ikke burde være dig som datter, der skal tage ansvar for den situation din mor står i. Det burde være din mor selv, som voksen og med ansvar for at du også har det godt, der selv sørgede for at få hjælp til det alkoholmisbrug hun er endt i. Når dette ikke er tilfældet er det derfor afgørende at en anden voksen tager over, hvorfor jeg tænker det er vigtigt du vælger en, som du føler du kan betro dig bedre til en andre. Selvom det kan være rigtig svært, må du tænke at du ikke skal stå alene i det og det kan være måden, hvorpå din mor kan få hjælp og du kan blive støttet igennem den svære periode i står i og over for. Jeg tænker også, det generelt kan hjælpe at sætte ord på de ting du føler og tænker i forhold til din mors misbrug. Hvis du har en god veninde eller din kæreste, som du er tryg ved, kunne det muligvis hjælpe at tale med dem om det. Det er ofte sådan at man selv tænker, de ikke bør vide det, fordi man bliver flov over ens forældre har et misbrug, men langt de fleste gange ønsker ens veninder og kæreste altid at støtte en og er interesseret i at hjælpe en igennem det, ved at kunne tale om det.
Til sidst vil jeg anerkende dig for at have henvendt dig og fortælle at det i sig selv er modigt. På den baggrund tænker jeg også du har mod til at turde åbne op over for en voksen person, som du har tillid til og få den nødvendige hjælp til at håndtere den situation du står i med din mor og hendes misbrug. Du er på rette vej og ved at tage næste skridt og åbne op omkring de problemer din mors alkoholsmisbrug skaber, er der mulighed for at ændre på situationen og støtte dig i en bedre hverdag med voksne, som kan tage det ansvar fra dig, som du på ingen måde bør have.
Du er altid velkommen til at kontakte TUBA igen, hvis du har behov for at få besvaret flere spørgsmål eller støtte til hvordan du håndtere at have en mor med et alkoholmisbrug.
Venlig hilsen
Malene, TUBA