Hvornår kommer TUBA til Færøerne eller bliver det måske aldrig en realitet?
Jeg har selv været TUBA og har fået hjælp og rådgivinig hos jer i en periode over 1 1/2 år. Uden jer ved jeg ikke hvor jeg havde været idag og af hjertet TAK for alt.
Jeg sidder dog idag med et tungt sind iforhold til alle de unge der stadig mangler hjælp både i Danmark, men helst på Færøerne hvor jeg kommer fra. På Færøerne er omstændighederne værre end i DK og i de danske kommuner og der er som sådan næsten ingen hjælp at få, som ung der kæmber med deres tilstedeværelse pga deres opvækst. På Færøerne er alkoholdmisbrug et KÆMPE tabu og der mangler fx oplysning i skoler osv vedrørende dette. Sagen er den at jeg også har en niece og en nevø som desperat har brug for hjælp da de er vokset op med en alkoholisk far. Kan se idag (de er 22 og 18 år ) at de kæmper for at have en normal hverdag og psykisk er de begge belastet.. Men der er ingensteder for dem at søge hjælp, kun hvis de er akut psykiske syge eller er til fare for sig selv og andre. Da den Færøerske regering slet ikke har behandling/hjælp af disse uge mennesker på deres dagsorden, tror jeg aldrig at fx min niece eller nevø nogensinde vil få den hjælp de har brug for uden at de flytter til Danmark. Dette skræmmer mig.. derfor håber jeg inderligt at TUBA kommer til Færøerne.
mvh {navn}

Svar:
Kære du.
Mange tak for dit brev.
Først og fremmest er vi glade for, at du har haft gavn af rådgivningen og hjælpen her hos TUBA.
Jeg kan godt forstå at det er med tungt sind, at du henvender dig her i brevkassen. Det kan være hårdt og en følelse af magtesløshed at opleve, at ens nærmeste måske ikke har mulighed for at modtage den hjælp de kan have behov for. En mulighed for at hjælpe dem på vej, kan måske være, at støtte dem i at orientere sig inde på TUBA’s hjemmeside for evt. at bidrage til oplysning omkring, det at vokse op i et miljø hvor misbrug fylder meget. Jeg ved ikke om det er en mulighed for dem, eller om I måske har kigget på hjemmesiden og snakket om TUBA sammen?
Derudover er din niece og nevø er mere end velkomne til at henvende sig i vores online rådgivning, i chatten og debatforummet, hvis de har mulighed for at skrive på dansk.
Din forspørgsel og observationer om TUBAs tilstedeværelse på Færøerne er vi glade for. Jeg kan oplyse dig om at vi arbejder på at åbne på Færøerne, men vi kan desværre ikke sige noget om hvornår det eventuelt bliver til virkelighed.
De bedste hilsner, Maria.