Jeg har en veninde hvis mor har et alkoholmisbrug. Det har været et problem hele hendes barndom, men er blusset op fra hun var 15 år. Der er blevet taget kontakt til kommunen af bla mine forældre med min veninde involveret. Jeg ved det er noget hun virkelig har det svært med og det er virkelig hårdt for hende. Derfor er det også rigtig svært for hende at snakke om det. Jeg vil rigtig hjælpe hende også fordi hun nu undgår nogle af de mennesker der var indblandet i at melde det til kommunen, det var bla også nogen fra vores spejderklan, men når hun ikke har lyst skal jeg så presse på for at hun får snakket om det eller skal jeg bare lade det ligge? Jeg har ikke lyst til at presse hende, så har heller ikke gjort det, men tænker at det må være virkelig svært for hende at gå rundt med det hele alene.

Svar:
Kære du.
Mange tak for dit omsorgsfulde brev.
Du fortæller, at din venindes mor har et alkoholmisbrug. Som jeg forstår dit brev, har din veninde svært ved at snakke om problemet, så du er i tvivl om, hvorvidt du skal “presse på” for at hun får snakket om det. Jeg vil forsøge at svare dig, så godt jeg kan.
Det er meget betænktsomt af dig, at skrive ind til brevkassen på din venindes vegne.
Det er godt at læse, at du og andre i hendes omgangskreds, har gjort meget for at forsøge at hjælpe hende i den sårbare situation det er, at vokse op med en forælder der har et misbrug.
Som udgangspunkt er det altid vanskeligt og sårbart, at presse nogen ud i noget, de ikke rigtig ønsker at få hjælp eller støtte til. For nogle er der meget skam forbundet med at vokse op med en forælder der drikker – måske skammer din veninde sig, og har derfor ikke lyst til at snakke om det. Det jeg vil anbefale dig at gøre, er at være der for hende som du hidtil har været, lytte til hende og måske dele din bekymring med hende.
Det kan også være en idé at oplyse hende om TUBA, hvis ikke hun allerede er bekendt med organisationen. I kan evt. sammen, orientere jer inde på TUBA’s hjemmeside om vores tilbud. Hun har bl.a. mulighed for at henvende sig anonymt i chatforrum, starte i terapi eller hun kan skrive ind til brevkassen, ligesom du har gjort.
Jeg håber, at du kan bruge rådene til at hjælpe din veninde, og hun er mere end velkommen til at henvende sig til os.
De bedste hilsner,
Maria, TUBA