Hejsa alle sammen.
Jeg er nu blevet 27 og fået egen lejlighed, igang med en uddannelse som {uddannelse}
Jeg har et stort ønske om at komme ud og hjælpe andre unge med de problemer de nu skulle gå rundt med.
Hvorfor jeg gerne vil hjælpe andre?
Siden jeg var 13 – 14 år, har mine forældre levet i en alkohol verden, hvor alkohol var vigtigere end noget andet. Hvis der ikke var alkohol i skabet/køleskabet, blev de sure over den mindste ting. Om aften når der skulle spises aftensmad, skulle mig og mine 3 mindre søskende tit hører på hvordan min mor så min far og omvendt og det sjældent pæne ord.
Vi har skulle vælge mellem vores forældre, hvem vi ville bo hos hvis de blev skilte (De dog stadig sammen den dag i dag)
Har haft meldt min far til politiet for hustruvold, for 2 dage efter at få at vide fra min mor, at hvis hun mistede sine børn, sin mand eller arbejde så ville det være min skyld!…
Desuden har jeg selv oplevet at være i et misbrug, hashmisbrug, men er dog kommet ud af det igen, ved nemlig at sige til mig selv at jeg havde et misbrug og ved at sige det til mi selv hele tiden, har jeg kunne hjælpe mig selv videre og især videre til at blive voksen og selvstændig i langt større grad end mine forældre.
Men pointen i det hele er at jeg har lært at stå imod overfor mine forældre, især min mor da hun stadig drikker, mens min far har fået indset at han havde et misbrug og valgte at gå på antabus for os børns skyld. Jeg vil meget gerne ud og fortælle min historie, ud og vende tingene på hovedet, så andre børn og unge forhåbentlig får en indsigt i at de ikke står alene.
Har gået i Tuba igennem et par år og det har hjulpet mig meget med at kunne komme videre. Nu vil jeg gerne ud og hjælpe andre unge.
Så derfor skriver jeg herinde da jeg ikke aner hvordan jeg skal komme frem med det her og kunne hjælpe andre! 🙂
Med Venlig Hilsen
{navn}

Svar:
Hej med dig
Tusind tak for dit brev. Hvor er det dejligt at læse, at du er kommet ud på den anden side efter en hård opvækst med misbrug. Du skriver, at du er flyttet i lejlighed, er i gang med en uddannelse, og at du nu har et brændende ønske om at hjælpe andre unge. Ingen andre kan fortælle din historeie bedre end dig selv, så hvor er det bare sej gået.
Du kan kontakte den nærmeste TUBA-afdeling, evt. der hvor du har været i behandling, hvor du kan blive aktivitesfrivillig. Du kan også kontakte de forskellige ungdomsuddannelser: gymnasier, handelsskoler m.v. eller folkeskoler for at høre, om de kunne være interesseret i et oplæg fra dig. En anden måde at fortælle din historie på, kunne også være at skrive en bog om din opvækst. Disse er blot forslag til, hvordan du kan udbrede din historie og åbne op for det tabu, det desværre er.
Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke.
Bedste hilsner
Isabella, TUBA